Dnes je pátek 7. listopadu 2025., Svátek má Saskie
Počasí dnes 1°C Polojasno

Obžalovaný za tragickou nehodu u Studénky: Pád mostu zavinily vlaky

21. 6. 2011 – 9:49 | Zpravodajství | red

Obžalovaný za tragickou nehodu u Studénky: Pád mostu zavinily vlaky
zdroj: Mediafax

Výslechem dalších obžalovaných pokračuje v Ostravě projednávání okolností železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku. To si vyžádalo osm lidských životů a 95 zraněných. Jako první před senát novojičínského okresního soudu předstoupil projektový manažer společnosti Bögl a Krýsl Oldřich Magnusek.

I on odmítl jakoukoliv vinu. Podle něj tragickou nehodu zavinily rychle projíždějící vlaky pod opravovaným silničním mostem.

"Nejsem si vědom, že bych v této souvislosti cokoliv porušil. Pád mostu ve Studénce zapříčinilo to, že nikdo nevzal v úvahu železniční dopravu," uvedl Magnusek. Podobně už hovořili i další obžalovaní z řad manažerů stavebních firem. Podle nich měly České dráhy omezit pod opravovaným mostem rychlost projíždějících vlaků. Vliv na statiku podpůrné konstrukce podle nich měly i otřesy od projíždějících vlaků.

"Pád mostu a jeho příčiny jsou jedna věc. Skutečnost, že pod rekonstruovaným mostem jezdí vlaky vysokou rychlostí, je věc druhá. Mám zkušenosti, že se při jiných stavbách snižovala na stavbách rychlost. Jsem přesvědčen, že pokud by vlaky jezdily pomaleji, nemuselo k takové tragédii dojít," uvedl.

Vypovídala pětice odsouzených

Vypovídat dnes kromě Magnuska budou i další pracovníci firny Bögl a Krýs Marek Krejčiřík a Michal Adam. Obžalován byl i živnostník Jiří Karásek a Ladislav Novický ze Správy silnic Moravskoslezského kraje. I tyto dva obžalované dnes soud vyslechne.

V pondělí vypovídala první pětice souzených. Všichni vinu odmítli. Pracovníci společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia) poukazovali na pochybení kolegů ze společnosti Bögl a Krýsl, která zajišťovala jako subdodavatel část stavby. Ti zase uváděli, že odpovědnost nese ODS - DSO. V jedné věci se shodli, a to v tom, že vinu mají i České dráhy, které nesnížily pod opravovaným mostem rychlost vlaků.

Nedostatečné bezpečí pro práci

Obžalovaní z řad manažerů podle státního zástupce nezajistili bezpečné prostředí pro práci. Podle obžaloby tak příčinou tragické nehody byla souhra mnoha zanedbání a nedostatků. Už i policejní vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu. Žalobce zmínil i závadu, která se na stavbě projevila při posunování mostní konstrukce na vozících den před nehodou, a stavbaři se s ní nedostatečně vypořádali. Konstrukce byla nakloněna, a právě to podle znalců byl hlavní důvod nerovnoměrného zatížení konstrukce a jejího následného zřícení.

Nehoda se stala 8. srpna 2008, kdy na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Dalších 95 cestujících utrpělo zranění, celková škoda přesáhla 177 milionů korun.

Zdroje:

Předchozí článek

Ruský Tupolev havaroval a vzplál před letištěm, 44 lidí zemřelo

Následující článek

Nečas: ČR za Německem nepůjde, bez jádra by ekonomika byla v krizi

Nejnovější články