Dnes je pátek 8. listopadu 2024., Svátek má Bohumír
Počasí dnes 0°C Polojasno

MfD pod tlakem? Inzerci s Bártou vnímají experti jako vyhozené peníze

MfD pod tlakem? Inzerci s Bártou vnímají experti jako vyhozené peníze
zdroj: Mediafax

Bezkonkurenčně nejznámější tuzemská bezpečnostní agentura ABL se kromě politických souvislostí připomněla i půlstránkovou inzercí v MF Dnes a Lidových novinách. Oslovení mediální odborníci se domnívají, že to od firmy nebyl nejchytřejší krok a zadání inzerátu v této době firmě pomoci nemůže.

Za odstartováním takřka všech kauz bezpečnostní agentury ABL, kterou do nástupu na ministerstvo dopravy vlastnil Vít Bárta, stál deník MF Dnes.

Zástupce šéfredaktora Jiří Kubík v pátečním vydání shrnuje, jakým způsobem redakce skládala obraz o zákulisí strany i agentury Víta Bárty, což vyvrcholilo před týdnem čtyřstránkovým speciálem s názvem „Bártův tajný plán: do politiky pro zakázky".

V té souvislosti až překvapivě působí, že se v páteční MF Dnes a Lidových novinách (stejný vydavatel MAFRA) objevily přes půl stranu velké inzeráty ABL uvozené titulkem „Již devatenáct let chráníme vaše hodnoty". Inzerátu dominuje foto generálního ředitele Matěje Bárty a jeho poděkování zákazníkům, které doprovází výčet dosažených úspěchů firmy v roce 2010.

ABL získává kšefty jinde než mezi čtenáři MF Dnes

"Pokud se značka ocitne v krizi, tak se k tomu obvykle přistoupí. Ale vnímání toho, co se kolem agentury dlouhodobě děje, je nutně mnohem silnější než oslovení inzerátem. Doba je ještě příliš rozjitřená. Podle mě to jsou v případě ABL vyhozené peníze," hodnotí inzerci bezpečnostní agentury pro ParlamentníListy.cz Roman Němec, ředitel agentury Ideas Advertising.

"To je taková křeč. Zasmál jsem se tomu," prozrazuje pro ParlamentníListy.cz Martin Potůček, ředitel HBA communications, jak zareagoval, když inzeráty uviděl. „Vždyť ABL získává kšefty jinde než mezi čtenáři MF Dnes. To, že tam je na fotce Matěj Bárta, už je jen takový bonus. Tím to jenom dorazili. Podle mě, kdo to tvořil, je těžce mimo," myslí si Potůček.

Projev politického furiantství a vyjádření sebevědomí

Podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur Pavla Brabce jde možná o pokus firmy vyjádřit odolnost vůči tomu, co se děje. „Jde o projev politického furiantství, v nejoptimističtějším pohledu vyjádření nějakého sebevědomí. Pokud už něco takového podnikli, tak s tím měli přijít dříve. Ale na to by museli mít lidi, kteří by to dokázali vymyslet," poznamenává šéf AČRA pro ParlamentníListy.cz.

Šéf HBA communications by ABL doporučil na nějakou dobu se stáhnout a co nejméně se připomínat. „Otázkou je, o co jim jde. V této branži se kšefty nezískávají úplně standardním způsobem. V podobných firmách nejsou žádní beránci ani ochránci lidu, tam se objevují obálky, úplatkářské metody. Proto se to dá vnímat jako snaha ovlivnit čtenáře z druhé strany. Může jít i o snahu uplatit MF Dnes, což mi v této chvíli připadá hodně naivní," říká Potůček.

Pokus o zvrácení negativního pohledu měl přijít později

„To, že se inzerce objevila právě v MF Dnes a Lidových novinách, může souviset se snahou oslovit stejné cílové publikum, které bylo zasaženo při začátku všech kauz ABL. V prvním případě jde navíc o nejčtenější seriózní domácí deník. Očividně je to pokus o zvrácení negativního pohledu na tuto společnost, ale ten měl určitě přijít později," uzavírá šéf Ideas Advertising Němec.