Kontroverzní plošného testování 5. a 9. tříd začíná. Bude žáky kastovat?
21. 11. 2011 – 17:50 | Zpravodajství | Michal Polák
Za tři týdny startuje na sto školách testování 5. a 9. tříd, v květnu bude plošná generálka. Výsledky budou zpětnou vazbou pro školy, žebříčky ministerstvo dělat nebude. Novinářům to dnes řekl ministr školství Josef Dobeš (VV) s tím, že ostré testování má začít za tři roky.
Testy mají pozvednout úroveň škol, roční provoz vyjde na šest milionů korun. Jen vytvoření systému na testování ale bude stát 92 milionů Kč. Testy mají řadu kritiků.
"Aby se mohlo ukázat, jak kvalitně výuka na škole probíhá, jsou potřeba minimálně čtyři roky. Pak bude možné změřit přidanou hodnotu školy - porovnat, jak se výsledky konkrétního žáka od páté do deváté třídy změnily, jak škola s dětmi pracuje," uvedlo ministerstvo.
Pilotní ověřování začne 12. a 13. prosince na vybraných sto školách. Od 20. května do 10. června 2012 pak bude nepovinné testování na všech základních školách, těch je asi 4200. Další generálka bude o rok později, pak budou testy povinné. Od května se bude kromě znalostí testovat i takzvané klima školy, tedy to, jaká je tam atmosféra a jak se tu děti a rodiče cítí. Hodnotit se bude kroužkováním na škále od nuly do desíti.
Základní minimum
"Představují minimum toho, co musí žák na konci 5. a 9. ročníku znát a umět," sdělil Dobeš. Testové otázky budou vycházet z nově vytvořených standardů základního vzdělávání, reagují na rozvolnění osnov při školské reformě. "Skutečně v současné době 30 procent (škol) si s tou svobodou a s tou autonomií až tak moc rady neví," upozornila šéfka České školní inspekce Olga Hofmannová, jejíž úřad má přípravu testů na starosti.
Školy, které v testování propadnou, se podle Dobeše budou muset zlepšit. Budou sem docházet inspektoři, kteří by měli školám pomoci dotáhnout se na průměr. Výsledky testů by prý neměly žáky kastovat na učně a středoškoláky. "Je potřeba zapojit učitele a ředitele středních škol i do toho, jak je možné využít toto ověřování poté, co zjistíme, že skutečně funguje a měří to, co má," připustil nicméně Dobeš.
Chládek varuje
"Děti budou sice umět pracovat s testy všeho druhu, nicméně kvalitu jejich vzdělání to nijak nezvedne. Je to jako s testy IQ - čím častěji test opakujete, tím vyšší IQ máte, v žádném případě to ale neznamená, že jste fakticky chytřejší," varoval ale před možnými riziky senátor a stínový ministr školství Marcel Chládek (ČSSD). Testy se nelíbí ani spolku EDUin, povedou prý leda k biflování požadovaných znalostí.
Testy budou děti dělat z češtiny, matematiky, angličtiny, němčiny a francouzštiny. "Žákům, kteří zvládnou testy z cizího jazyka na určitý percentil, zaplatí ministerstvo dodělání mezinárodního certifikátu," upozornil ministr. V prosinci se ale budou ověřovat jen znalosti z angličtiny, standardy pro další dva jazyky se teprve musejí dodělat.
Testování znalostí žáků v 5. a 9. třídách má vést k pozvednutí kvality na základních školách, v mezinárodních srovnáních znalostí totiž čeští žáci v posledních letech propadli. Srovnání Národního ústavu vzdělávání mezi jednotlivými státy ale ukázalo, že souvislost mezi počtem testů a výsledky v mezinárodním žebříčku PISA není patrná.