Dnes je úterý 5. listopadu 2024., Svátek má Miriam
Počasí dnes 0°C Polojasno

Kam zmizeli piráti? Krást ropu se jim už nevyplatí, museli přejít na něco jiného

Kam zmizeli piráti? Krást ropu se jim už nevyplatí, museli přejít na něco jiného
Vody u Somálska jsou už nyní relativně bezpečné, piráti tam už téměř nepůsobí. Na rozdíl od Guinejského zálivu | zdroj: Profimedia

Pirátství už není tak výnosné, letošní rok je z hlediska přepadání lodí nejklidnější od roku 2008. Nemůže za to ale ani tak polepšení námořních kriminálníku jako změna jejich taktiky. Ceny ropy už nejsou, co bývaly, a riskovat se tak přestává vyplácet. Piráti se tak přeorientovali na únosy.

Od ledna do září letošního roku došlo ke 44 únosům lidí, což je více než dvojnásobek oproti stejnému období v loňském roce. A více než čtyřikrát víc, než tomu bylo v roce 2014. Může za to pokles cen ropy. "Pirátství už není tak výnosný byznys jako předtím, kdy cena za barel atakovala 106 dolar," říká výkonná tajemnice Komise Guinejskégho zálivu Florentina Adenike Ukongová.

Zatímco ještě v roce 2012 tvořily únosy za cílem zisku výkupného jen 20 procent všech pirátských útoků, letos je to už zhruba 60 procent. Únosy jsou navíc pro piráty jednodušší, nemusí tanker nebo obchodní loď dotáhnout dál od pobřeží a složitě přesouvat náklad, případně přečerpávat ropu. Zajatce odvezou na svých lodích a drží je do té doby, než dostanou zaplaceno. Je to rychlejší a efektivnější.

Zatímco počet útoků jako takových celkově klesá, jsou čísla jenom opticky nižší. Společnosti často únos nebo přepadení svého plavidla nikam nehlásí – jednak by to u často zkorumpovaných úřadů nemělo smysl, a hlavně by mohla utrpět jejich reputace, protože kdo si najme firmu, které pravidelně piráti přepadají lodě?

Tiché somálské vody

Skupiny "mořských teroristů" navíc nemění jen strategii, ale i pole svého působiště. Zatímco ještě před několika lety docházelo k nejvíce útokům v somálských vodách, nyní je tak až nezvyklý klid.

Letos úřady nezaznamenaly jediné přepadení lodi somálskými piráty, i když mají stále v zajetí necelou třicítku členů posádky předchozích ataků. Tady za to ale nemůže ani tak nižší cena ropy jako dlouhodobý boj proti nim.

počet námořníků Počet přepadených námořníků v roce 2015 | zdroj: Oceans Beyond Piracy

Mezinárodní vody v okolí Somálska křižují válečné lodě, námořní hlídky a nákladní lodě nevyjedou na moře bez ozbrojené ochranky. Na zajištění bezpečí v západním Indickém oceáně loni padlo 1,3 miliardy dolarů (31,8 miliardy korun).

Je to téměř polovina toho, co byly státy ochotny investovat do ochrany vod v Guinejském zálivu, kde loni na obranu před pirátskými útoky padlo "jen" 720 milionů dolarů (17,6 miliardy korun). Není se tak co divit, že právě oblast Guinejského zálivu přebrala zhruba před pěti lety štafetu pro námořníky nejnebezpečnější oblasti, píše ve své zprávě nezisková organizace Oceán bez pirátů (OBP).

Nigerijci jsou agresivnější a nebezpečnější

Nigerijští piráti jsou přitom ještě horší než jejich somálští "kolegové", upozorňuje OBP. Jsou stále drzejší, pouštějí se do hlubších vod a jsou čím dál násilnější. Podle Mezinárodního úřadu pro námořní dopravu (IMB) útočí na osm z devíti lodí střelnými zbraněmi, tyto lodě pak po únosu posádky následně zapalují.

počet útoků v Africe Počet pirátských útoků v Africe klesá | zdroj: International Chamber of Commber Maritime Bureau

"Poslední zprávy ukazují nepřijatelné násilí vůči lodím a jejich posádkám v Guinejském zálivu, zejména kolem Nigérie. Stávající nárůst únosů je důvodem k velkým obavám," říká ředitel IMB Pottengal Mukundan.

Nigerijští piráti přitom míří většinou na západní lodě, kde očekávají za posádku vyšší výkupné. "Pirátství v Guinejském zálivu se zaměřuje na únosy pro výkupné a soustředí se na bohaté západní cíle," říká analytik společnosti IHS Maritime & Trade Martin Roberts. Varuje, že situace se bude ještě zhoršovat, pokud se bude situace i nadále podceňovat.

Taktika pirátů Změna taktiky pirátů v Guinejském zálivu | zdroj: Oceans Beyond Piracy

Stejně tak podle organizace OBC není rozumné snižovat náklady na ochranu před pirátstvím na východní Africe jen kvůli tomu, že útoky somálských pirátů utichly. Státy se přitom už nechaly uchlácholit klidem a zatímco v roce 2012 boj se somálskými piráty vyšel na 6,1 miliardy dolarů, v roce 2014 už bylo v rozpočtu jen 2,2 miliardy.

"Nejhorší věc, kterou mohou lidé udělat, je nechat se uchlácholit situací. Myslím, že stále existuje hrozba, že se pirátství u pobřeží Afriky znovu objeví. A s největší pravděpodobností za tím bude stát pokles pozornosti," soudí Peter Cook, bývalý námořník, který stál u zrodu Sdružení pro zabezpečení námořní dopravy (SAMI).

Jeho společnost letos na jaře skončila, protože lidé považují somálské vody za bezpečné a platit si bezpečností doprovod tak považují za zbytečné. Pokud se ale cena ropy opět zvedne a pirátům tak bude opět stát za to přepadat kvůli ní tankery, svoje aktivity jistě opět obnoví i v okolí Somálska…

Zdroje:
Vlastní, QUARTZ