K Zemi se blíží kometa, která má být vidět i na denní obloze

- Magazín autor: Michal Polák

K Zemi se blíží kometa, která podle některých astronomů bude tak jasná, že ji bude možné sledovat i na denní obloze. Nejblíže Slunci bude procházet příští rok v listopadu. Astronomka Jana Tichá z jihočeské observatoře na Kleti, která se specializuje na pozorování planetek a komet, ale varuje před přílišným optimismem, protože astronomové mají k dispozici zatím jen málo dat.

kometa

kometa,zdroj: ThinkStock

"Máme mnoho příkladů, kdy předem vychválená a vybájená kometa zdaleka nenaplnila prvotní očekávání," uvedla Tichá s tím, že kometa, až se přiblíží ke Slunci, se může rozpadnout.

Někteří astronomové ale už nyní soudí, že kometa by mohla v blízkosti Slunce v maximu své jasnosti dosáhnout -6 až -10 magnitudy, nebo dokonce až -13 magnitudy. Má mít také dosud nejdelší pozorovaný prachový ohon. Nejjasnější těleso na noční obloze, kterým je Měsíc, má v úplňku -12,6 magnitudy, po něm následující planeta Venuše -4,3 magnitudy. Čím nižší je číslo, tím je větší jasnost či hvězdná velikost.

Jmenuje se C/2012 S1 (ISON)

Kometu objevili Vitalij Něvskij a Arťom Novičonok na CCD snímcích pořízených reflektorem projektu International Scientific Optical Network (ISON) na observatoři poblíž ruského Kislovodsku nad ránem 21. září 2012. Jejich objev potvrdila pozorování astronomů v USA.

Kometa dostala označení C/2012 S1 (ISON). Nedostala tedy jméno objevitelů, jak je to tradiční, se zkratku projektu - ISON. Výpočty dráhy v Minor Planet Center s použitím všech dostupných pozorování ukázaly parabolickou, snad až hyperbolickou dráhu komety, sklon dráhy k rovině ekliptiky 62 stupňů. Udaly průchod přísluním, tedy v nejkratší vzdálenosti od Slunce, na 1,8 milionu kilometrů. Stát se tak má 28. listopadu 2013.

Tagy: zeme objev kometa