Dnes je pátek 12. prosince 2025., Svátek má Simona
Počasí dnes -1°C Mlha

Exředitel DPP: Vedení Prahy mě neiformovalo a neřešilo problémy

30. 9. 2013 – 17:47 | Zpravodajství | Jakub Konečný

Exředitel DPP: Vedení Prahy mě neiformovalo a neřešilo problémy
DPP zkouší trpělivost cestujících (ilustrační fotografie)zdroj: ThinkStock

Exředitel pražského dopravního podniku (DPP) Milan Křístek tvrdí, že politické vedení hlavního města jej neinformovalo o jednání o dodávkách tramvají pro dopravní podnik a že neřeší problémy spojené s dostavbou trasy metra A do Motola. Křístek to dnes napsal v tiskovém prohlášení. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) Křístkovo tvrzení odmítl.

Křístek uvedl, že předseda dozorčí rady DPP a radní Jiří Pařízek (TOP 09) neinformoval vedení města o posudku smlouvy na nákup tramvají 15T ForCity s firmou Škoda Transportation. Z analýzy vyplývá, že by vypovězením smlouvy znamenalo několikamiliardovou sankci pro DPP. "Je evidentní, že o tomto posudku předseda dozorčí rady neinformoval vedení města ani své kolegy z TOP 09. Vedení města zároveň odmítlo připravit takzvanou ovládací smlouvu, tedy převést případnou pokutu z jednostranné výpovědi smlouvy se Škodou Transportation na město," napsal Křístek.

Vedení DPP prý navíc nebylo obeznámeno o jednáních se Škodou Transportation. "Drtivá většina výsledků těchto jednání je managementu dopravního podniku neznámá," tvrdí dnes již bývalý ředitel. Podle primátora to byl ale naopak Křístek, kdo svou funkci nezvládl.

Křístek dále tvrdí, že finanční problémy DPP nezpůsobuje pouze kontrakt na tramvaje, ale i nemožnost odpisu majetku v řádu 50 miliard korun. "Podstatnou finanční náročnost znamená i navýšení vozokilometrů na příští rok z plánovaných 160 na 163 milionů vozokilometrů či dále klesajícím příjmy z jízdného, včetně částky z vymožených pokut," upozornil.

Křístek tvrdí, že ve funkci připravil strategii jak podnik stabilizovat a nesnížit komfort pro cestující. "Mezi navrhovaná nezbytná opatření například patří nerepresivní zamezení zneužívání přepravy černými pasažéry (až 30 procent) a využívání elektronických služeb při placení jízdného s možností různých nových slev za častější jízdy," napsal s tím, že DPP by měl zároveň prodávat zbytný majetek nebo restrukturalizovat autobusovou dopravu. "K seriózní diskusi s představiteli města nikdy nedošlo," uvedl.

Křístek se domnívá, že hlavním důvodem okamžitého přijetí jeho rezignace je smlouva se společností Inženýring dopravních staveb (IDS) na obstarávání současné největší investiční akce, dostavbě trasy metra A.

Podle Křístka už při jeho nástupu bylo známo, že IDS nepracuje, jak by měl. "Představitelé metropole se nesnaží závažné problémy v možné trestně právní rovině řádně řešit, i když jsou na ně opakovaně a odborně upozorňováni," napsal s tím, že ho zaskočila nečinnost vrcholných představitelů TOP 09 v tomto problému. S IDS prý navíc někteří z nich udržují formální i neformální vztahy.

"Po přečtení prohlášení pana Křístka musím konstatovat, že jsme ho měli vyhodit mnohem dříve. Rada hlavního města Prahy mu dne 24. května 2013 dala jasný úkol: upravit smlouvu mezi Dopravním podnikem hlavního města Prahy a Škodou Transportation tak, aby její plnění nevedlo k platební neschopnosti dopravního podniku. Zavedení klimatizace a odložení splátek rozhodně není cesta, jak Dopravní podnik zachránit. Jen se mu podařilo problém v čase odsunout," uvedl primátor.

Křístkovu rezignaci přijala dozorčí rada DPP v pátek. Dnes představenstvo firmy zvolilo svým předsedou Jaroslava Ďuriše a pověřilo ho řízením společnosti. Do funkce generálního ředitele nastoupí 7. října.

Předchozí článek

Nejcennější značkou světa je Apple, Coca-Cola až třetí

Následující článek

Šafářová zdolala Kanepiovou. V Pekingu postoupila do osmifinále

Nejnovější články