Exploze hněvu u Jílkové: Důchodce z publika rozpálil "šmejda"

- Aktuality autor: red

Dokument Šmejdi odhalil v české společnosti to, co už bylo delší dobu známé, ale příliš se to neřešilo. Jde o předváděcí akce, na které jsou lákáni nejčastěji senioři, aby si zakoupili hrnce či jiné spotřebiče. Zástupce jedné z těchto firem však tvrdí, že jde o stoprocentně dobrovolné nákupy.

Zástupce firmy Beck Josef Bárta

Zástupce firmy Beck Josef Bárta,zdroj: Parlamentnilisty.cz

„Svým způsobem není nikdo donucený nebo přinucený, aby něco koupil,“ hájil na ČT svoji firmu Beck Europe Josef Bárta. „To je všechno otázka jenom nabídky a poptávky,“ dodal v pořadu Máte slovo. „Zřejmě, jak se říká v reálném světě, pokud má někdo zájem, tak ať si to koupí.“

Podle něj jeho firma rozhodně neokrádá staré lidi, jak bývá někdy říkáno. Stejně by ty peníze senioři utratili v klasických obchodech. „Takže myslíte, že to ti lidi nekoupí?“ optal se moderátorky a narážel na to, že když jsou vysoké prodeje, hovoří to o zájmu zákazníků. „Já se ale ptám, jestli rádi a dobrovolně…“ optala se moderátorka Michaela Jílková. Dostalo se jí odpovědi, že „stoprocentně“.

„Když člověk pana Bártu poslouchá, tak má pocit, že tady hovoří novodobý Baťa,“ komentoval to s úsměvem ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. Ovšem podle něj to v reálu zřejmě bude jinak. Kdyby totiž důchodce chtěl například hrnec, koupí si ho normálně v obchodě.

„Vy lákáte důchodce na úplně jiné věci,“ vmetl Bártovi do tváře Kuba. Na mysli měl pozvánky na zájezd do zahraničí, kde jsou však senioři nuceni jít na předváděcí akci. „A oni jsou tam pak vystaveni praktikám, kterým neumí čelit,“ dodal ministr.

Jenže podle Bárty je to jinak. Špatní jsou jiní prodejci, jenže každý zná jen Beck, a tak na něj hází vinu. Nejprve se pustil do hádky s jiným přímým prodejcem, Romanem Zavadilem. Ten tvrdil, že jeho akce vypadají jinak a chovají se k lidem slušně. Přesto se na konci pořadu ukázalo, že již čelil celkem 23 pokutám.

Přímí prodejci jsou špatní, ale i dobří

Oba prodejci se ale v závěru hádky shodli, že přímí prodejci se hází do jednoho pytle jako „šmejdi“. Nedělí se na správné a špatné. „Myslíte, že mám rád, když mi říkaj‘, že jsem šmejd?!“ křičel v pořadu Bárta. Beck totiž pokutám zatím nečelil.

Za pravdu mu pak dal i senior sedící ve studiu, ačkoliv to nebyl jeho záměr. Začal si totiž stěžovat, že zakoupil hrnce, už je nechce, ale jeho stížnosti odmítají. Koupil je ovšem od jiné firmy než Beck. „To je všecko na jedno kopyto. Já to dokážem!“ vysvětloval krkolomně muž. Tím Bártovi nahrál a začal křik. „Všichni to pak dávají, že je to Beck. O tom tady celou dobu mluvím,“ křičel na všechny kolem Bárta.

„On je obecně problém s tím přímým prodejem,“ zapojil se do diskuse i ministr Kuba. „Možná by bylo lépe, kdybyste, pane Bárto, reagoval méně razantně,“ dodal na adresu společníka firmy. Když se totiž člověk podívá na takový leták k „zájezdu zadarmo“, sice je zde napsáno o předváděcí akci, ale senioři to často nepochopí – nebo je to napsáno malým písmem. Podle Bárty to ale není manipulace.

Zdroje: Parlamentnilisty.cz