Dobeš: Programů na dotace EU je příliš mnoho, musí se zjednodušit
3. 6. 2012 – 15:51 | Zpravodajství | Danica Klein
Počet operačních programů na čerpání evropských dotací by se ze současných 24 měl snížit na pět až sedm. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to dnes řekl ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM). Systém dotací z EU by se podle něj měl zároveň také zjednodušit. "Operačních programů bylo nastaveno příliš mnoho a jejich počet se musí výrazně snížit," řekl Dobeš.
Česká republika má v současnosti kvůli nesrovnalostem u evropských dotací problémy s jejich vyplácením. Praha musí nyní zpracovat a zaslat do Bruselu informace a českými úřady provedené audity. V červnu a v červenci vše prozkoumají evropští experti a Evropská komise oznámí, zda proplácení dotací obnoví.
Dotační program na dopravu má hodnotu přes 140 miliard korun. Ze strany Evropské komise již byly podle Dobeše schváleny dopravní projekty za 128 miliard korun, předfinancovány jsou projekty za 92 miliard korun. Nyní je podle Dobeše důležité, aby ČR přesvědčila Brusel, že s dotacemi bude naloženo správně a pokračovalo proplácení.
Certifikace se nedělá
Obnovení plateb z Bruselu by však nemuselo být plošné, podle Dobeše by ale potíže s dotacemi neměly například negativně ovlivnit plán rekonstrukce dálnice D1, což má stát celkem 24 miliard Kč. Ministerstvo je zároveň po obnovení plateb připraveno žádat o dotaci na železniční stavby ve výši 17,2 miliardy korun a o dalších sedm miliard na silniční stavby.
U dotačních programů Severozápad, Střední Čechy, Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Doprava a Životní prostředí se ale nyní nedělá ani takzvaná certifikace. V praxi to znamená, že ministerstvo financí ze strany vedení těchto programů kvůli podezřením na různé nesrovnalosti nepřijímá žádosti o proplacení dotací. "Pokud by se nevyřešila certifikace, byl by to obrovský problém," dodal Dobeš.
Náhradní projekty
Nechtěl spekulovat, o kolik by "v nejkrizovější variantě" mohla doprava na evropských dotacích přijít. Teď posílá do Bruselu jen projekty, u nichž by certifikace neměla být problém, všechno ostatní chce řešit náhradními projekty. "Jsem stále přesvědčen, že vyčerpáme vše," uvedl. I proto připravuje zmíněné náhradní projekty. Mezi ně kromě opravy D1 spadají podle něj i dva úseky D3 a další dva úseky D1, ale na Moravě kolem Přerova. "Určitě se budeme velmi vážně bavit o problematice komunikace I/11 mezi Ostravou a Opavou, takzvané Mokré Lazce," dodal. Na dotaz, kdy předloží národní plán rozvoje infrastruktury, řekl, že "termín je stanoven na březen duben 2013".
Místopředseda ČSSD a hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek uvedl, že zástupci vlády a opozice by měli spolu jednat o tom, které dotační projekty mají prioritu. "Česká republika může jinak přijít o stovky miliard korun. Pojďme najít národní priority, na kterých se dohodneme a přesvědčíme Brusel, aby ty prostředky do ČR přišly," řekl Hašek v České televizi.
Vláda se snaží situaci napravit realizací akčního plánu
V období let 2007 až 2013 může Česko z Bruselu podle aktuálního kurzu uváděného ministerstvem pro místní rozvoj získat 776,1 miliardy korun. Celkem úřady od roku 2007 proplatily do konce letošního března příjemcům dotací 327 miliard korun.
Prvním místem, kam v Česku kvůli problémům s dotacemi zamíří auditoři EK, se v pondělí 4. června stane Úřad Regionální rady regionu soudržnosti Severozápad v Ústí nad Labem. V červenci auditoři z Bruselu přijedou prošetřit nakládání s dotacemi také v programech Doprava a Životní prostředí. Též v tomto případě zpětně prověří již vykonaný národní audit. Zástupci EK dorazí na ministerstvo životního prostředí a dopravy 9. července, kontrolovat budou do 13. července.
Kvůli potížím s čerpáním dotací Česko na doporučení EK pozastavilo až do poloviny roku odesílání žádostí do Bruselu o zpětné proplacení dotací. EK Česku vytkla hlavně problémy s kontrolou a auditem. Vláda se snaží situaci napravit postupnou realizací akčního plánu, jehož součástí je například přesun auditu dotací na ministerstvo financí. Toto opatření začne platit od začátku roku 2013. Většinu dalších opatření chce vláda uskutečnit do července, následně jejich úspěšnost prověří EK.