Dnes je neděle 22. prosince 2024., Svátek má Šimon
Počasí dnes 3°C Slabé sněžení

České bitevníky L-159 dlouho nikdo nechtěl. Teď se zvažuje jejich nová výroba

České bitevníky L-159 dlouho nikdo nechtěl. Teď se zvažuje jejich nová výroba
Češi možná brzy obnoví výrobu bitevníků L-159 | zdroj: Profimedia

Podzvukové letouny L-159 byly dlouho jen nechtěným ležákem v českých vojenských skladech. Pokusy udat je na trhu byly marné. Nyní ale létají v Iráku a v USA a je zájem o další. Na skladě už ale žádné kusy nejsou, píše Robert Břešťan na webu Hlídací pes.  

Pověsti českých letadel prospělo zejména nasazení v reálných bojových akcích v Iráku proti bojovníkům Islámského státu. Česká armáda se navíc na irácké základně Balad podílí i na výcviku iráckých pilotů.

"L 159 v Iráku zasahují do bojových akcí, je tam s nimi spokojenost. Chtěli by další, ale my už žádné nemáme. Takže jak jich bylo moc, teď jich je málo," řekl ministr obrany Martin Stropnický na nedávné konferenci Aspen Institutu.

Kompletně nová pro Irák

Na dotaz HlídacíPes.org ministerstvo obrany potvrdilo, že po prodeji letounů L-159 do USA a Iráku se významně zvýšil zájem o jejich potenciální nákup z dalších zemí.

"Z L-159 se opět stal živý a aktivní projekt. V případě úspěšného pokračování jednání v konkrétních destinacích je na stole opětovné zahájení výroby letounu," konstatuje tiskový mluvčí ministerstva obrany Petr Medek.

Informace, jaké konkrétní země o české bitevníky nově projevily zájem, prý ale sdělit nelze: "Všechna jednání podléhají utajení, není možné sdělit konkrétní destinace."

Zvýšený zájem o kdysi přebytečné stroje potvrzuje i výrobce letadel Aero Vodochody.

"V momentě, kdy začaly L-159 létat v bojovém nasazení v Iráku a k výcviku je začala používat v USA firma Draken International, se to ukázalo jako opravdu skvělá reference," říká mluvčí Aera Vodochody Tereza Vrublová. "Zvýšený zájem registrujeme," doplňuje.

A nezůstává jen u zájmu. Třináct let poté, co Aero Vodochody vyrobilo poslední lehké bitevníky L-159, nyní vyrábí pro iráckou armádu jednu kompletně novou L-159 v dvoumístné verzi.

"Je to první vějička i možnost si ověřit, že to ještě umíme. A zjevně to umíme. Předat bychom ji měli do Iráku na přelomu roku," řekla pro HlídacíPes.org Vrublová.

Rozjet znovu výrobu by podle ní teoreticky nebyl problém. "Uchovali jsme si vše potřebné pro výrobu L-159. Nyní máme z praxe příklad, že to opravdu zvládneme. Ale nebudeme rozjíždět výrobu dokud se to nevyplatí," dodává.

Ležák už není

Česká armáda už v roce 2003 převzala 72 podzvukových bitevníků. Nakonec si jich ale nechala jen 24 a zbylé stroje skončily na dlouhé roky zakonzervované ve skladech Aera Vodochody.

Stalo se pak koloritem zahraničních cest českých politiků nabízet nepotřebná letadla zahraničním armádám i soukromým společnostem. Ve hře byla řada zemí od Izraele, přes Egypt, Řecko až po Kanadu.

Kupce se nakonec podařilo získat až na přelomu let 2013 a 2014 v podobě americké firmy Draken International, která se podílí na výcviku amerického letectva. Druhým kupcem se po dlouhém vyjednávání stala irácká armáda.

Ve službách české armády je i nadále 24 původních strojů. "Tři bitevníky nyní procházejí přestavbou na letouny dvojího řízení určené k výcvikovým účelům. Celkově bude Armáda ČR disponovat 16 jednomístnými a osmi dvoumístnými letadly L-159," upřesňuje tiskový mluvčí ministerstva obrany Petr Medek.

Aero Vodochody nyní plánuje stavbu modernizované podzvukové stíhačky, nástupce známého L-39 Albatros. Firma by nový typ L-39 NG (next generation) mohla začít vyrábět v roce 2018. Již letos v září ideu představila zástupcům armád ze 12 zemí světa.

Tento tip letadla prý ale pro budoucí výzbroj české armády aktuálně zajímavý není. "V souladu s koncepcí výstavby Armády ČR, se zavedení nového podzvukového typu do výzbroje neplánuje," tvrdí mluvčí Medek.

Robert Břešťan pro Ústav nezávislé žurnalistiky

Zdroje: