Zlato v chlupaté slupce: Ovoce, které drží Novozélanďany nad vodou
2. 7. 2016 – 16:08 | Magazín | red
Před pěti lety novozélandští pěstitelé bědovali nad svými usychajícími sady kiwi a vytrhávali všechny keře napadené agresivním bakteriálním onemocněním. Začali od začátku s novou odrůdou a nyní hlásí prodeje ještě vyšší než před lety. Může za to Asie, která kiwi miluje.
Vývoz kiwi je tak nyní opět na vzestupu a pomáhá podpořit novozélandskou ekonomiku v době, kdy klesá prodej jejího hlavního zemědělského produktu - mléka, píše agentura Reuters.
Novozélandské družstvo vlastněné pěstiteli Zespri International minulý měsíc oznámilo rekordní objem prodeje kiwi a návrat pěstitelů. Pomáhá k tomu růst poptávky po kiwi, které je známé svými příznivým vlivem na zdraví, zejména z Číny.
"Asijské země považují jídlo za součást svého přístupu ke zdraví," řekl generální ředitel Zespri International Lain Jager. "Jídlo je lék a my možná rosteme rychleji v Asii než v USA a v Evropě především díky zdravotnímu aspektu."
O ovoce ve tvaru vejce je zájem díky jeho vysoké výživové hodnotě. Jedna porce má dvakrát tolik vitaminu C než pomeranč a téměř tolik draslíku jako banán.
Družstvo Zespri za rok do konce března prodalo 131,6 milionu přepravek, což bylo o 21 procent více než loni. Tržby stouply rovněž o 21 procent na rekordních 1,9 miliardy novozélandských dolarů (NZD; 32,2 miliardy Kč).
Pomohlo kiwi bez chloupků
K růstu přispěl hlavně zájem o zlaté kiwi, odrůdu, která je sladká a má hladkou slupku. Zvláště tuto odrůdu těžce zasáhlo rozšíření onemocnění způsobeného bakterií Pseudomonas syringae pv. actinidiae (Psa), které se na Novém Zélandu poprvé objevilo v roce 2010.
Zespri reagovalo na Psa vývojem nové odrůdy, která je odolnější vůči nemoci. Ta se objevila i v jiných pěstitelských oblastech, včetně Asie, Evropy a Chile.
Ekonomika Nového Zélandu je závislá na zemědělství a oživení poptávky po kiwi nemohlo přijít v lepší dobu. Mlékárenský sektor země, který má na celkovém vývozu pětinový podíl, se totiž potýká se slabou poptávku a propadem cen.
Růst vývozu menších komodit, jako ovoce, tak pomáhá vykompenzovat pokles mlékárenského průmyslu. Mlékárenský vývoz klesl za rok do konce března téměř o 12 procent na 11,2 miliardy NZD, zatímco vývoz ovoce stoupl o třetinu na 2,4 miliardy NZD.
Největším pěstitelem, ale také konzumentem kiwi je Čína. V letošní pěstitelské sezoně se také zřejmě stane trhem číslo jedna pro Zespri, na celkovém prodeji se má podílet zhruba pětinou. Zespri plánuje expanzi svých kanceláří v Číně a chce zde do tří let zvýšit počet zaměstnanců na 90 z nynějších 25.
Jméno podle ptáka je ryze marketing
Kiwi se původně říkalo čínský angrešt, novozélandští pěstitelé ho však z marketingových důvodů přejmenovali a dali mu jméno podle místního známého nelétavého ptáka. V současnosti se veškeré kiwi z Nového Zélandu prodává v zahraničí pod značkou Zespri, aby se odlišilo od ovoce z jiných zemí, které začaly používat rovněž název kiwi.
Novozélandské kiwi je obzvláště oblíbené v Asii díky své pověsti, že se pěstuje v čistém, zeleném prostředí. Nová odrůda se také dobře prodává ve Spojených státech, což přimělo Zespri posílit zde svoji účast a pokusit se rozdat si to s největším dodavatelem do USA, kterým je Chile.
"Myslím, že většina pěstitelů je ve výhledu do budoucnosti optimistická, je tu nyní spousta nových věcí," dodává jeden z pěstitelů Doug Brown. A plány Zespri mu dávají za pravdu. Kromě nové odrůdy zlatého kiwi odolné vůči Psa připravuje na příští rok novou odrůdu zeleného kiwi. A dlouhodobě pak pracuje na obchodním využití odrůdy s menšími bobulemi a červeného kiwi.