Barták čelí trestnímu oznámení kvůli nákupům obrněnců
2. 3. 2010 – 16:00 | Zpravodajství | red
Ministr obrany Fischerovy vlády Martin Barták čelí trestnímu oznámení kvůli nákupu 90 lehkých obrněných vozidel Iveco. Trestní oznámení podala anonymní osoba.
Anonym, který trestní oznámení podal 1. března k Obvodnímu státnímu zastupitelství pro Prahu 10, se domnívá, že koupí obrněnců byl spáchán trestný čin zneužití pravomoci veřejného činitele. Uvedl to server Euro.cz s tím, že oznámení bude předáno místně příslušnému Obvodnímu státnímu zastupitelství pro Prahu 6.
Smlouvu na dodávku vozů Iveco i s logistikou a municí za více než 3,6 miliardy korun uzavřelo ministerstvo obrany loni v prosinci. Vozidla v několika verzích mají být dodána v letech 2010 až 2013.
Trestní oznámení podle serveru upozorňuje na to, že součástí smlouvy na nákup vozidel Iveco je i dodávka dílenských prostředků, náhradních dílů, munice a školení. Tyto dodávky přitom podle oznámení nebyly předmětem posouzení nebo výběru, a hodnotícím kritériem tak nebyla kvalita ani cena, napsalo Euro.cz.
"Memorandum o porozumění mezi českým a slovenským ministerstvem obrany o společném postupu při nákupu vozidel podle něj (podavatele trestního oznámení) neumožňuje výjimku ze zákona o zakázkách financovaných z veřejných rozpočtů," uvedl server.
"Některé subdodávky se zároveň opakují po již realizovaném prvním nákupu vozidel Iveco. Lze se tedy domnívat, že smlouvy se subdodavateli a finanční vyrovnání s nimi mohou být konkrétním prostředkem legalizace nezákonně generovaných finančních prostředků," citoval server trestní oznámení.
Obvodní státní zastupitelství pro Prahu 6 se podle Euro.cz již jednou nákupem vozů Iveco zabývalo. Státní zástupce Ladislav Malovec koncem roku 2008 případ předal k vyšetření vojenské policii, která jej odložila, napsal server.
Policie se v současnosti zabývá kauzou údajné korupce při nákupu kolových obrněných transportérů Pandur. Na možnou korupci při pořizování pandurů upozornila v polovině února Mladá fronta Dnes, když zveřejnila tajně natočené rozhovory s bývalými manažery rakouské firmy Steyr, která transportéry vyrábí. Oba manažeři mluvili o provizích, které bylo třeba přislíbit během přípravy tendru na dodávku transportérů. I v této kauze figuruje Barták, s nímž měli manažeři jednat.