Extrémně vysoké ceny nafty ničí malé dopravce
23. 8. 2012 – 17:29 | Zpravodajství | Lucie Hyblerová

Rekordní ceny nafty těžce dopadají na tuzemské dopravce. Negativně postihují hlavně malé firmy, které nejsou schopny do smluv se zákazníky promítnout cenu paliva prostřednictvím prosazení palivových doložek. Dnes to řekl mluvčí sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.
Malí dopravci, kteří mají jeden až pět kamionů, v Česku tvoří čtyři pětiny všech logistických firem. Podle Felixe je proto možné očekávat, že řada dopravců zkrachuje. Ceny nafty v Česku se vyšplhaly na nové rekordy. Litr paliva na čerpacích stanicích v uplynulém týdnu zdražil o 42 haléřů na rekordních 37,04 Kč, vyplývá z údajů společnosti CCS.
Velcí dopravci se snaží alespoň částečně promítnout zdražení nafty do svých cen. Podle ředitele logistické firmy C.S.Cargo Aleše Willerta je firma schopna navýšení cen ve většině případů přenést na zákazníky. "Vzhledem k rozsahu pokrytí výnosů naftovými doložkami nám nárůst nafty zásadní problémy nezpůsobuje," dodal Willert.
Podobně se vyjádřil i spolumajitel logistické firmy M+L Logistik Josef Melzer. "Máme s klienty domluvené palivové doložky. Na každém propáleném litru teď tratíme dvě až tři korun. Musíme promítnout zdražení do cen, pokud to neuděláme, tak skončíme."
Ze strachu z úbytku zákazníků jezdí někteří dopravci pod cenou
Zdražovat naopak neplánuje rodinná firma Autodoprava Antonín Klimeš z Hustopečí. "Na rostoucí ceny nereagujeme nijak, protože to ani nejde. Trpíme, ale zvýšit cenu za dopravu nejde, protože bychom přišli o zákazníky. Kilometr jízdy nás teď stojí asi o osm procent více," uvedl Miroslav Vašíček.
Autobusoví dopravci kvůli vysoké ceně nafty zatím neplánují zdražení jízdného. "Nemáme v plánu zvyšovat ceny jízdného a aktuální výkyvy ceny nafty neřešíme, nákupy pohonných hmot máme nasmlouvané. Proto na nás nemá krátkodobý výkyv žádný vliv," řekl mluvčí společnosti Student Agency Aleš Ondrůj.
Podle ředitele společnosti Veolia Transport Východní Čechy Jindřicha Poláčka je drahá nafta doslova ničí. "Náklady stále rostou a objednavatelé, což jsou většinou kraje, na to nereagují. Pokud ceny pohonných hmot nezačnou klesat nebo pokud na to objednavatelé nezareagují, bude to mít fatální dopad na obnovu vozového parku," řekl Poláček.
Snížení spotřební daně z paliv by byla možná záchrana
Českobudějovická firma ČSAD Autobusy se snaží kvůli rostoucím nákladům na naftu hledat další úspory. "Nasazujeme autobusy, které mají poloviční spotřebu," řekl ředitel Vladimír Homola. Společnost chce mít do šesti let 40 procent autobusů na stlačený zemní plyn (CNG). Pohonné hmoty změní i u dalších obslužných vozidel. Autobusy na plyn společnost loni testovala v MHD v Písku, nyní jezdí i na dvou linkách v Českém Krumlově. Provedené zkušební jízdy potvrdily reálné snížení nákladů na pohonné hmoty.
Sdružení autodopravců Česmad dnes opět zopakovalo požadavek na snížení spotřební daně z paliv. Podle mluvčího Martina Felixe o to sdružení usiluje už přes dva roky, v současnosti by prý stačilo přechodné snížení daně, které přijala například Francie. Kromě pomoci dopravcům a motoristům je sdružení dopravců přesvědčeno, že by snížení sazby přineslo i zvýšení výběru spotřební daně. Ceny pohonných hmot jsou v ČR totiž nejvyšší z okolních zemí, řada tranzitujících dopravců tak palivo tankuje v zahraničí, čímž státní rozpočet přichází o nemalé prostředky.