Dnes je úterý 16. prosince 2025., Svátek má Albína
Počasí dnes -1°C Zataženo

Adéla se probourala do budoucí stanice metra Veleslavín

19. 1. 2012 – 21:21 | Zpravodajství | Danica Klein

Adéla se probourala do budoucí stanice metra Veleslavín
zdroj: Mediafax

Razicí štít Adéla, který razí tunely nové části pražského metra A, dorazil dnes do budoucí stanice Veleslavín. Informovali o tom zástupci zhotovitele, kterým je sdružení společností Metrostav a Hochtief CZ.

Štít má za sebou přes kilometr dlouhou trasu z Petřin, kterou urazil zhruba za dva měsíce. Nyní bude pokračovat ke stavební jámě na Evropské ulici. Kromě Adély se na stavbě podílí také štít Tonda, který do Veleslavína dorazil už v prosinci.

"Je tomu přesně čtyři měsíce od prorážky stanice Petřiny. Jsem rád, že stavba metra pokračuje hladce a oba štíty se v rekordních časech postupně blíží svému cíli ve stanici Dejvická," uvedl při dnešním proražení pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Dvě příznivé okolnosti

Ražba podle stavařů postupuje rychleji, než se předpokládalo. Průměrná rychlost u štítu Adéla dosáhla téměř 1,5 metru za hodinu. V rekordní den štít urazil 36 metrů za 24 hodin. "Sešly se dvě příznivé okolnosti. Razili jsme v homogenním geologickém prostředí, a protože většinou pracoval pouze jeden štít, probíhalo hladce i zásobování stavebním materiálem," uvedl vedoucí projektu David Cyroň z Metrostavu.

Stavaři mají hotovou zhruba polovinu z plánované délky traťových tunelů metra. Ražba bude nyní pokračovat směrem k budoucí stanici Červený Vrch a ke stávající konečné stanici Dejvická. Zhruba 100 metrů za Veleslavínem vyjede štít ve stavební jámě, do které pak bude vyvážena odtěžená zemina z další prorážky.

Více než šest kilometrů

Metro A bude prodlouženo z Dejvické až do Motola. V průměru šestimetrové štíty, kterým vybraly jména děti z motolské nemocnice, razí dva souběžné tunely směrem z Vypichu. Výstavba začala na jaře roku 2010. Ražba všech tunelů by měla být hotova na přelomu let 2012 a 2013. Poté se v nich začnou umísťovat koleje a technologie. První soupravy metra by na nově vybudovanou trasu měly vyjet v roce 2014.

Nový úsek bude měřit více než šest kilometrů. Jeho součástí budou čtyři nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Stavba bude stát zhruba 19 miliard korun. Část peněz Praha získá z EU, na zbytek si zřejmě půjčí od Evropské investiční banky (EIB). Pro letošní rok s EIB vyjednává o úvěru ve výši tří miliard korun.

Zdroje:

Předchozí článek

Karlovarská TOP 09 pohrozila odchodem z městské rady

Následující článek

Havárie Costa Concordie vyjde až na miliardu dolarů

Nejnovější články