Virtuální realita pro všechny: Soumrak éry televizí a displejů se blíží

- Magazín autor: Jan Horčík

Fenomén virtuální reality nadchnul v 90. letech především počítačové hráče. O dvě dekády ji na scénu vrací globální giganti jako Google či Facebook, kteří mají ambici udělat z ní masovou záležitost pro spotřebitele na celém světě. 

Mark Zuckerberg a Oculus. Trochu děsivá, ale možná prorocká fotografie

Mark Zuckerberg a Oculus. Trochu děsivá, ale možná prorocká fotografie,zdroj: Facebook

Média v posledních pár dnech žijí fotkou, na které Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku, prochází kolem sedaček zaplněných desítkami lidí s virtuálními brýlemi na hlavách. Vypadá to jako zhmotnění těch nejhorších obav technopesimistů.

Technologičtí proroci v ní zas vidí obraz nedaleké budoucnosti. A dost možná mají pravdu.

Jde o fotografii z nedávného Mobile World Congress v Barceloně, která se toho času už pravidelně stává hlavním světovým centrem mobilních technologií. Zuckerberg se tam zúčastnil představení nového mobilního telefonu Samsung Galaxy S7. Část této prezentace probíhala právě ve virtuální realitě, kterou mohli přítomní sledovat díky virtuálním brýlím Samsung Gear VR.

Zuckerberg se na pódiu přiznal, že si už jako jedenáctiletý školák představoval internet nikoliv jako ploché 2D stránky, ale jako plnohodnotné 3D světy.

"Od té doby jsem se zajímal o virtuální realitu a čekal na den, kdy tuhle zkušenost budeme moct lidem nabídnout," řekl. Ten den podle něj konečně nastal a umožní to mimo jiné právě partnerství Facebooku a Samsungu.

Do doby, než v roce 2014 pohltil Facebook malý startup jménem Oculus Rift, věděl o Zuckerbergově zaujetí pro virtuální realitu jen málokdo. Když ji ale tehdy popsal jako "sociální platformu budoucnosti", bylo jasné, že se rozehrává další vysoká hra technologického vývoje.

K velkolepému obchodu zakladatel Facebooku poznamenal , že dvě miliardy dolarů za Oculus Rift jsou dlouhodobá sázka na to, že se virtuální realita stane každodenní součástí lidských životů. Jak to vlastně myslel, je dnes, o dva roky později, mnohem jasnější.

Ještě donedávna jsme žili ve světě, kdy bylo možné sdílet s ostatními lidmi přes internet pouze text. Dnes jsou to i obrázky a ve stále větší míře videa. "Brzy budeme žít ve světě, ve kterém bude mít každý možnost sdílet s ostatními zážitky, celé scény - tak, jako kdybyste tam opravdu byli i vy sami," předeslal Zuckerberg během vystoupení na akci Samsungu.

Virtuální realita je podle něj "ta" nová platforma. Tedy to, co přijde po smartphonech a tabletech. Má podle něj sílu změnit, jak žijete, pracujete a komunikujete. O tom, že na tom nejspíš něco bude, svědčí i masivní investice dalších velkých hráčů jako Apple, Microsoft a Google do obdobných technologí. 

Jenže zatímco Zuckerberg se na pódiu snažil vytvořit dojem, že "už jsme skoro tam" a že virtuální brýle bude možné si za babku koupit do několika měsíců, realita je zatím trochu jinde.

Není divu, vždyť jde o technologii, které se ještě před pár lety odborná i neodborná většina vysmívala. Dnes první jmenovaní řeší, jak na ní vydělat, a ti druzí se o ni pomalu začínají zajímat.

Virtuální realita se nicméně i dnes potýká s několika problémy. Ačkoliv je několik typů VR brýlí již v prodeji, pořád to ještě "není ono". Displeje uvnitř brýlí nemají dostatečně vysoké rozlišení a rychlost. Snímání pohybu hlavy je pomalejší, než by bylo ideální, což s sebou přináší tu nepříjemnost, že spoustě lidí je po pár minutách ve virtuální realitě špatně.

Co je ale možná ještě důležitější než všechny - nakonec řešitelné - technické překážky, je fakt, že pro virtuální realitu zatím neexistuje dostatek aplikací nebo jiného obsahu, který by přiměl běžného spotřebitele začít o ní uvažovat.

I proto se toho tolik očekává od virtuálních brýlí Oculus Rift. Ty totiž slibují nejen technickou vytříbenost, ale i skvělé aplikace. Zuckerberg v Barceloně dokonce ohlásil vytvoření nového týmu v rámci Facebooku, který se bude starat právě jen o vývoj VR softwaru. A slíbil na letošní rok i virtuální verzi velkého herního hitu Minecraft, což je právě ten typ aplikace, který bezesporu přinutí spoustu lidí o VR uvažovat.

Nástup virtuální reality je tedy za dveřmi. Očekává se konec televize a displejů jako takových. A vzhledem k tomu jak rychle jde vývoj kupředu nejen ve Facebooku, ale i v dalších firmách, dají se během následujících pěti let čekat opravdu velké věci.

Například IBM nyní společně herními vývojáři Rectangular Studios vyvíjí online hru, která využije AI platformu IBM Watson. To je ten superchytrý počítač, který vyhrál kvízovou soutěž Jeopardy!, rozumí lidské řeči a radí například doktorům v nemocnicích s diagnózami. V nové hře bude ovládat virtuální postavičky, se kterými díky tomu budete moct konverzovat běžnou řečí.

A pak už vůbec není těžké si představit budoucnost, ve které lidé tráví svůj život ve virtuální realitě při konverzacích s virtuálními (ne)přáteli.

 Autor je šéfredaktor www.hybrid.cz

Tagy: zahraničí domácí věda a technika média a internet informační technologie

Zdroje: Vlastní