'Víno pro mamku' zaplavilo net aneb Matky našly symbol pro své vyčerpání

MAGAZÍN - Magazín autor: red

Na chvíli, kdy děti večer usnou, se těší většina žen s malými dětmi. Pokud neodpadnou společně s nimi, mají konečně chvilku pro sebe - třeba se sklenkou vína. Fotografie a gify na téma matka pijící víno z obří sklenice zaplavily internet až tak, že lékaři bijí na poplach. 

Na internetu lze najít bezpečet variací na ženu a obří sklenici vína

Na internetu lze najít bezpečet variací na ženu a obří sklenici vína,zdroj: Twitter.com

Snímky doprovázejí rádoby vtipné popisky, jako "technicky vzato nepiju sama, když jsou doma děti". Víno se v nich označuje jako "šťáva pro mamku" a nalévá se jako "víno o páté" - což je v tomto podání chvíle, na niž se všechny matky těší, aby zmírnily stres z vychovávání dětí.

Od facebooku, twitteru a instagramu až po filmy a regály obchodů zakořenilo všudypřítomné přesvědčení, že je přijatelné, předpokládané a zábavné, když si matky dopřejí skleničku - nebo víc - vína, aby zvládly den.

I když mnoho žen, které tyto obrázky sdílejí, nemá žádný problém, odborníci na závislosti i ženy, které se samy potýkaly s alkoholismem, varují, že tento trend bagatelizuje rizika nadměrné konzumace alkoholu.

wine2

Jeden z nejznámějších gifů,zdroj:internet

"'Víno pro mamku' se stalo trendem populární kultury, vyslyšeným marketingovým snem i hashtagem," řekla doktorka Crystal Tennille Clarková, psychiatrička lékařské fakulty Severozápadní univerzity, která se specializuje na zdraví žen. "Myslím si, že ztrácíme pojem o tom, jak velký problém může alkohol představovat. Mnoho lidí, ať už ženy nebo muži, podceňují rizika pití."

Hollywood tento příběh neustále přiživuje a celebrity ho rády přejímají. Důkazem je například film Matky na tahu a jeho pokračování, které opěvují popíjecí kulturu matek. Herečka Gabrielle Unionová nedávno vydala knihu esejí nazvanou Budeme potřebovat víc vína. A Kelly Clarksonová moderuje pořad na instagramu nazvaný Minutka se sklenkou vína.

Na tomto trendu vydělávají marketingoví odborníci, kteří na trh uvádějí takové produkty, jako jsou utěrky či domácí doplňky s nápisy točícími se kolem "šťávy pro mamky". A prodávají se dokonce i značky vín, která mají slovo "mamka" přímo v názvu.

Jedna sklenička vína je středně silné pití

Ovšem těm ženám, které se popraly se závislostí na alkoholu, není fascinace spojením matek a vína v populární kultuře ani v nejmenším k smíchu. Patří mezi ně například Kelley Kitleyová, která byla zdánlivě úspěšnou manželkou a matkou čtyř dětí. Měla vlastní praxi zaměřenou na sociální práci a běhala maratony. A také byla alkoholička.

Dětství strávila v baru svých rodičů v Lincoln Parku, kde z první ruky viděla následky nadměrného pití. Tehdy si slíbila, že sama nikdy podobný problém mít nebude. V dospělosti byla schopná se alkoholu zcela vzdát během těhotenství, půstu - nebo prostě jen proto, aby zjistila, jestli to dokáže. Přesto se u ní příležitostná sklenka vína s přáteli změnila na jednu lahev denně.

Kitleyová, které je nyní 40 let a pět let abstinuje, uvedla, že jí trvalo dost dlouho, než si uvědomila, že má problém a musí vyhledat pomoc. "Připadalo mi, že pijí všichni," řekla. "Zvlášť zaměstnané matky jako já," dodala.

Mnoho lidí si neuvědomuje, že už jedna sklenička vína denně je podle Střediska pro kontrolu chorob u ženy pokládána za středně silné pití, uvedla Clarková. "Většina lidí to neví. Obvykle si myslí, že se tím jen odreagují po celém dni," dodala. "Konzumace alkoholu může být zábavná, pokud zůstane ve společenské rovině a pokud si člověk dává pozor a pije zodpovědně."

Tagy: alkohol sociální sítě zajímavosti a kuriozity drogy a závislost média a internet děti a rodina

Zdroje: ČTK,Chicago Tribune