Dnes je pátek 12. prosince 2025., Svátek má Simona
Počasí dnes -0°C Mlha

Stopy po brzdění letounu Jak-42 vyvolaly další spekulace o nehodě

20. 9. 2011 – 16:10 | Zpravodajství | Jan Pastor

Stopy po brzdění letounu Jak-42 vyvolaly další spekulace o nehodě
zdroj: Profimedia

Na vzletové dráze letiště v Jaroslavli, kde havaroval letoun Jak-42 s hokejisty na palubě, našli experti Mezistátního leteckého výboru (MAK) zatím nevysvětlené černé stopy po brzdění letadla. Přesné příčiny pádu letounu, který při startu nedokázal nabrat potřebnou rychlost, zatím nejsou známy. V médiích se vzápětí vynořily spekulace o závadě brzd.

Kriminalisté mezitím oznámili, že v krvi posádky stroje se nenašly stopy po alkoholu. Ten naopak zřejmě sehrál svou roli při červnové havárii letounu Tu-134 u Petrozavodska, kde podnapilý navigátor prý příliš suverénně vedl kapitána na přistání v husté mlze.

Snímky dráhy v Jaroslavli podle serveru Life News svědčí o tom, že vzlétající letoun na posledních sto metrech dráhy najednou začal brzdit. Ale podle odborníků by v případě, že by na brzdy šlápli sami piloti, byly stopy na betonu mnohem výraznější. Podle stop ale nejspíš působily brzdy jen na pravém podvozku. To by mohlo naznačovat, že nečekané zbrzdění mohla způsobit zatím neznámá závada brzdného systému.

Závada brzd by objasňovala, proč letoun nenabral potřebnou rychlost

Podle serveru NEWSru.com stopy na konci dráhy ani nepotvrzují spekulace tisku o tom, že by piloti zapomněli letoun odbrzdit; to by zbytky gum poznamenaly celou dráhu. Závada brzd by ale objasňovala, proč letoun nenabral potřebnou rychlost a po startu se zřítil.

"Příčina, proč letadlo začalo nečekaně snižovat rychlost, se ještě zjišťuje. Zatím se základní verzí jeví nekoordinovaná činnost posádky v kritické situaci. Zkoumá se i pravděpodobnost selhání brzdového systému," uvedl mluvčí MAK, který má vyšetřování nehody na starosti.

O zmatku v kabině svědčí i přepis rozhovoru mezi posádkou těsně před havárií, který se objevil v médiích. Autentičnost sice nebyla potvrzena, ale podle odborníků je nejspíš pravý a svědčí o nesehraném postupu pilotů.

"Co to děláš?" kupříkladu se divil druhý pilot počínání kapitána, který se snažil přepnout motory z běžného na maximální výkon. Podle zkušebního letce Anatolije Knyšova kapitánova slova o stabilizátoru mohou také naznačovat, že se asi něco stalo s řízením.

Za kniplem mohli sedět jedině diletanti

List Komsomolskaja pravda dokonce dospěl k názoru, že nehledě na zkušenosti obou pilotů (1600, respektive 600 letových hodin v Jaku-42) za kniplem "mohli sedět jedině diletanti", tolika chyb se prý dopustili.

Jak-42 se 7. září se u Jaroslavle zřítil při pokusu o vzlet. Příčiny se vyšetřují, MAK mezitím připustil, že na letoun působila zatím nejasná "dodatečná brzdící síla", kvůli které měl stroj potíže vzlétnout. Experti se snaží určit velikost této síly za pomoci matematického modelu a experimentu s obdobným letounem. Údaje z "černých skříněk" totiž k objasnění tragédie nestačí.

Ze 45 lidí na palubě nehodu přežil jen palubní inženýr Alexandr Sizov; hokejista Alexandr Galimov posléze v nemocnici svým zraněním podlehl. Mezi oběťmi byla i trojice českých reprezentantů Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček.

Sizovův stav se podle lékařů zlepšuje a zakrátko by měl být schopen výslechu

Neštěstí vedlo prezidenta Dmitrije Medveděva k příslibu opatření, která by měla zvýšit bezpečnost ruského civilního letectví, včetně vytlačení menších aerolinek z trhu a subvencí pro pořízení zahraničních letadel.

Problém je zjevně hlubší. Ministr dopravy Igor Levitin dnes ve sněmovně připustil, že skoro dvě třetiny z 332 ruských letišť potřebují modernizaci a průměrný věk letounů na ruské obloze dosahuje 21 let. Problém je i v tom, že výrobce letounů Jak-42 již neexistuje, a z toho pramení problémy s údržbou. Provoz - loni ruské aerolinky přepravily 57 milionů pasažérů - odpovídá roku 1991, ale od té doby aerolinky dostaly jen 52 nových ruských letounů, z toho 20 v posledních třech letech.

Podle šéfa úřadu dohlížejícího na bezpečnost letů 11 z 15 leteckých nehod letošního léta zavinily chyby pilotů, a to svědčí i o "vadách v přípravě" posádek. Úřad jen letos odebral licenci i dvěma desítkám přepravců, jichž je nyní v Rusku 134.

Z trhu by měly zmizet problematické firmy

K větší bezpečnosti dopravy má podle Levitina vést vyšší odškodné za smrt cestujících - dva miliony rublů (asi 1,14 milionu korun). "Všechny aerolinky, všechny železniční, automobilové, námořní a říční společnosti budou povinny se pojistit - a ujišťuji vás, že toho všechny nebudou schopny," prohlásil Levitin. Z trhu by tak měly zmizet problematické firmy.

Hlavní sponzor hokejového klubu Lokomotiv Jaroslavl, státní dráhy, slíbil vyplatit pozůstalým bezprecedentní odškodnění v celkové výši asi dvou miliard rublů (přes miliardu korun). Ale jednotlivé sumy se budou lišit - v zásadě totiž půjde o výplatu dvouletých kontraktů hráčů.

Levitina si k mimořádnému slyšení pozvali poslanci po sérii katastrof: červnové zřícení letounu Tu-134 u Petrozavodska si vyžádalo 47 životů, červencové potopení výletní lodi Bulgarija 122 obětí a zářijová tragédie u Jaroslavle 44 životů.

Zdroje:

Předchozí článek

Fitch: Řecko zřejmě zbankrotuje, ale zůstane v eurozóně

Následující článek

Až do začátku října bude jasno a teploty k dvacítce

Nejnovější články