Dnes je úterý 5. listopadu 2024., Svátek má Miriam
Počasí dnes 10°C Polojasno

Průzkum: V dosud nevyzkoušeném e-shopu v prvním čtvrtletí nakoupilo 28 pct Čechů

Průzkum: V dosud nevyzkoušeném e-shopu v prvním čtvrtletí nakoupilo 28 pct Čechů
Kdo dřív přišel, ten občas dokonce nakoupil | zdroj: Profimedia

V e-shopu, kde dosud nenakupovali, si v letošním prvním čtvrtletí objednalo 28 procent z 1098 českých spotřebitelů, které v průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) oslovily agentury Nielsen a Ressolution. Dva a více e-shopů podle něj nově vyzkoušelo 11 procent dotázaných. Z průzkumu poskytovatele odložených plateb Skip Pay pak vyplývá, že počet zákazníků, kteří byli k e-shopům loajální, loni meziročně klesl o sedm procent. Data Skip Pay získal od 589 respondentů. Oba průzkumy má ČTK k dispozici.

"Tento výsledek potvrzuje, že e-commerce jako celek má u zákazníků důvěru. Ti se totiž nebojí zkoušet stále nové on-line obchody pro jejich konkrétní nákupy. Současně toto zjištění ukazuje, že na trhu je stále prostor pro vstup dalších e-shopů," uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Průměrná útrata zákazníků za zboží se podle APEK v prvním čtvrtletí držela na téměř 4000 korunách, částka za služby pak z lednových 6978 korun v březnu klesla na zhruba 5000 korun. Zboží, o které byl větší zájem než o služby, si lidé z e-shopů v každém z těchto měsíců objednali přibližně třikrát. Jednorázové nákupy nad 5000 korun uskutečnilo průměrně 12,6 procenta dotázaných, vyplývá z pravidelných průzkumů APEK.

Vyššímu počtu věrných zákazníků by v letošním roce podle společnosti Skip Pay mohla napomoci rostoucí kupní síla. "Slevy jsou v české e-commerce dlouhodobým trendem, vůči kterému si v loňském roce zákazníci dokonce vypěstovali určitou rezistenci. Naproti tomu sofistikovanější slevy jako multibuy nebo VIP slevy v rámci klubů bývají lákavější a pomáhají zajistit zákaznickou loajalitu," uvedl obchodní ředitel Skip Pay David Filippov. Z dřívějšího průzkumu společnosti vyplynulo, že v dosud nevyzkoušených e-shopech loni nakoupilo 64 procent z 294 oslovených zákazníků.

V letošním prvním čtvrtletí tržby e-shopů v Česku meziročně vzrostly o čtyři procenta, informoval minulý týden internetový srovnávač Heureka.cz. Podle něj se tak podařilo udržet pozitivní trend ze závěru minulého roku. Průměrná cena objednávky se zvýšila o osm procent na 1512 Kč.

Zdroje: