Most ve Studénce podpírala slabší konstrukce, tvrdí znalec ve stavebnictví

- Aktuality autor: Danica Klein

Výslechem znalce v oboru stavebnictví pokračovalo dnes v Ostravě projednávání železničního neštěstí ve Studénce, kde se 8. srpna 2008 zřítil opravovaný most, do kterého narazil mezinárodní rychlík.

Znalec Miroslav Grycman uvedl, že stavaři použili jiný podpůrný systém, který most držel. Konstrukce, která most držela, měla menší nosnost než ta navržená v projektu.

"Došlo tam k záměně nosníků. Byly použity jiné typy nosníků. Diametrálně slabší," uvedl znalec s tím, že k této změně nenašel žádnou dokumentaci a ani záznam ve stavebním deníku.

Neporovnatelné systémy

Upozornil na další nesrovnalosti. Projektant navrhnul jeden systém podpůrných konstrukci, na stavbě se prováděl jiný. "Ty dva systémy jsou neporovnatelné, co se týká výšky i nosnosti," řekl s tím, že i o tom chybí zápis ve stavebním deníku.

Stavební deníky společností ODS - Dopravní stavby Ostrava, která zakázku vyhrála, a firmy Bögl a Krýsla, který byla subdodavatelem, policie zajistila na místě. "Stavební deník ODS byl v kanceláři, deník firmy Bögla Krýsl byl uložen v autě. Poslední zápis v deníku ODS byl 6. srpna a v deníku Böglu 19. června," řekl.

Chyby odhalil i v samotném projektu podpěrné konstrukce. "Dokumentace obsahovala jen dva výkresy. Podle nich se ale podpěrná skruž postavit nedala. Nebyla tam ani technická zpráva, která by objasňovala podrobnosti, ani statický výpočet," vyjmenoval další nedostatky Grycman.

Nakloněná konstrukce

Ten na místo tragické havárie dorazil jen několik hodin po nehodě. Na místě viděl trosky vlaku i mostu. Zúčastnil se ohledání místa, zajištění dostupné dokumentace a účastnil se i výslechu prvních svědků.

Grycman je další znalec v řadě, který potvrdil tvrzení policie, že na stavbě byla řada nedostatků a chyb. Ty pak ve vzájemném souběhu vedly ke zřícení mostu do kolejiště. Už i policejní vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu.

Žalobce zmínil i závadu, která se na stavbě projevila při posunování mostní konstrukce na vozících den před nehodou. Stavbaři se s ní nedostatečně vypořádali, konstrukce byla nakloněná. Právě to byl podle znalců hlavní důvod nerovnoměrného zatížení konstrukce a jejího následného zřícení.

Osm obětí a škoda 177 milionů

Nehoda se stala 8. srpna 2008, kdy na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008.

Dalších 95 cestujících utrpělo zranění, celková škoda přesáhla 177 milionů korun. Po dnešním přelíčení soudce proces přeruší. Znovu se účastníci jednání sejdou 31. října. 
Před soudem v této souvislosti stanulo deset mužů. Jedná se o manažery stavebních firem, techniky, kteří na místě pracovali a úředníka.

Tagy: vlak kauza neštěstí Ostrava stavebnictví studénka

Zdroje: ČTK