Dnes je pátek 26. dubna 2024., Svátek má Oto
Počasí dnes 12°C Polojasno

Masové stěhování vězňů v Číně. Kdo jsou tisíce pasažérů ve vlacích se zatemněnými okny

Masové stěhování vězňů v Číně. Kdo jsou tisíce pasažérů ve vlacích se zatemněnými okny
Ilustrační snímek | zdroj: 哈局巡道工 on Foter.com

Server čínského vysílání Rádia Svobodná Asie zveřejnil 1. října reportáž o vládou řízených přesunech ujgurského obyvatelstva z jihu autonomní oblasti na sever, a naopak přesunech Kazachů a Kyrgyzů ze severu na jih nebo do sousední provincie Kan-su.

10. června 2017 byla s velkou pompou otevřena nová železniční trať spojující hlavní město Ujgurské autonomní oblasti Sin-ťiang s prefekturou Altaj na severu Sin-ťiangu. Nyní je tato železnice pro cestující uzavřená a slouží výhradně k vládou organizovaným transportům.

Jízdenky? Nemáme 

První svědectví o nich se začala objevovat od letošního 26. září. Později se ujgurské stanici Svobodné Asie podařilo získat i oficiální dokument z okresu Šu-le v prefektuře Kašgar na jihu Sin-ťiangu.

Muslimské obyvatelstvo, masově internované v takzvaných "převýchovných zařízeních pro extremisty" nebo "rekvalifikačních střediscích", začaly úřady hromadně přesouvat do míst vzdálených tisíce kilometrů od jejich bydliště.

Konkrétně se jedná o Ujgury z jižních prefektur Kašgar a Chotan, kteří jsou přesouváni na sever do Altaje, zatímco Kazachy a Kyrgyzy ze severní prefektury Ili úřady "stěhují" více do vnitrozemí.

Má jít o desítky tisíc lidí, kteří jsou přepravováni vlakovými transporty se zatemněnými okny. V zájmu co největšího utajení železniční správa v Urumči vyhlásila, že až do 22. října si běžní cestující nebudou moci koupit jízdenky.

Odvézt a umlčet 

Podle místních zdrojů je hlavním důvodem transportů snaha čínských úřadů zamezit úniku informací z detenčních zařízení a lágrů.

Pokud jsou lidé drženi v místě bydliště, nelze se vzhledem k množství internovaných, kterých je v celém Sin-ťiangu již více než jeden milion, vyhnout tomu, aby i vězeňští dozorci a další zaměstnanci těchto zařízení měli mezi vězni vlastní příbuzné, známé a kolegy.

Tito zaměstnanci pak vynášejí ven informace, které se dostávají k rodinám vězňů a někdy i dále do světa, což je z hlediska úřadů nežádoucí.

Navíc jsou místní lágry většinou již přeplněné a jejich kapacita nestačí. Přesun vězňů se proto jeví jako vhodné řešení. Podle jednoho zdroje údajně vláda v Ili vydala nařízení, které nabádalo k omezení úniku informací z lágrů. Z toho důvodu také nyní dochází k masovému náboru dozorců ze sousední provincie Kan-su nebo dalších oblastí Číny, kteří jsou motivováni vysokým finančním ohodnocením a dalšími výhodami.

Silniční uzavírka ve státním zájmu

Transporty doprovázejí masivní bezpečnostní opatření. Na přesuny tisíců lidí dozírají stovky vojáků, kvůli transportům je omezována místní doprava. Svědci hovoří o desítkách autobusů se zatemněnými okny, které svážejí tisíce vězňů na nádraží v Urumči i Ili.

Podle místního Večerníku Urumči byl na nádraží v Urumči od 26. září zastaven prodej jízdenek a od 22. října dojde ke změnám v jízdním řádu. Zpráva ale neuvádí důvod těchto opatření a nespecifikuje ani, kdy opatření skončí, což mezi místními obyvateli vzbuzuje nejrůznější dohady.

Uzavřená byla také část státní silnice G217 v prefektuře Aksu ve středním Sin-ťiangu. Z důvodu nepříznivého počasí má být podle vyhlášky úsek uzavřen pro soukromou dopravu až do konce dubna příštího roku.

Vzhledem k tomu, že se jedná o hlavní spojnici mezi severem a jihem Sin-ťiangu, se mnozí místní domnívají, že silnice bude uzavřená právě kvůli transportům, případně z důvodu masových přesunů ozbrojených sil, jejichž příslušníci mají na transporty dohlížet.

Autorem článku je Sinopsis 

Sinopsis je projekt Ústavu Dálného východu FF UK v Praze a AcaMedia z.ú. Jeho cílem je podávat pravidelný přehled o dění v Číně z pohledu čínských, českých a světových médií a pozorovatelů. 

 


Zdroje: