Horko komplikuje dopravu na železnicích. Důvod? Zastaralá infrastruktura
13. 7. 2011 – 16:30 | Zpravodajství | Danica Klein
Kvůli vysokým teplotám zavedla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na 139 tratích režim snížení rychlosti, nebo zvýšený dohled nad kvalitou upevňovadel kolejnic.
Snížení rychlosti na trati mezi Brnem a Přerovem si dnes vyžádalo nahrazení šesti rychlíků autobusovou dopravou, řekl mluvčí Českých drah (ČD) Petr Šťáhlavský. "Obdobná opatření zavádí SŽDC v posledních dvou, třech letech," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Dodal, že teplotní pomalé jízdy jsou zaváděny každoročně a jsou způsobené stárnutím infrastruktury.
Kontrola kolejí
Snížení rychlosti může podle Hally v extrémním případě dosáhnout až k povolenému průjezdu rychlostí pět až deset kilometrů v hodině, obvyklé je však snížení na rychlosti mezi 30 až 50 kilometry. Rychlostní omezení závisí u konkrétních železničních úseků na posudku odpovědného traťmistra. Tato omezení se týkají zejména problematických míst - například u mostů, přejezdů a propustků, které jsou mnohdy dlouhé jen desítky metrů.
Ve vysokých teplotách hrozí špatně uchycené kolejnice vybočením. Kontrola upevnění kolejí, kterou SŽDC uskutečnila v průběhu června, odhalila množství problematických úseků. Nejvíce byly úchyty poškozené na trati mezi Brnem a Přerovem, kde na traťovém úseku Ivanovice - Vyškov a Vyškov - Luleč objevila závady na 65 procentech úchytů kolejnic.