Dnes je středa 24. dubna 2024., Svátek má Jiří
Počasí dnes 6°C Slabý déšť

Drábkův nástupce z Rusnokovy vlády: Co jde napravit?

Drábkův nástupce z Rusnokovy vlády: Co jde napravit?
František Koníček | zdroj: Isifa.com

Každý normální člověk chce být užitečný, je přesvědčen nový ministr práce a sociálních věcí, bývalý poslanec za sociální demokraty a exšéf Lesů ČR František Koníček. 

„A v zájmu každého nezaměstnaného by mělo být, aby byl bez práce co nejkratší dobu, aby neztratil pracovní návyky,“ řekl v rozhovoru ParlamentnímListům.cz Proto přišel s nápadem zapojit nezaměstnané do práce v Lesích České republiky na zalesňování Krušných hor a severních Čech.

Ministerstvo práce a sociálních věcí bylo v poslední tři roky velmi často předmětem kritiky. I premiér Jiří Rusnok ho označil za nejkomplikovanější ministerstvo a resort, který je v nejhorším stavu. Souhlasíte s tímto hodnocením?

Práce mám skutečně dost. Musím přiznat, že přestože jsem ministerstvo docela detailně znal, pracoval jsem tu totiž před časem jako ekonomický náměstek, jeho stav po letech mě, eufemisticky řečeno, překvapil. Zda se jednalo o překvapení příjemné či naopak, nechám na uvážení laskavého čtenáře, každopádně: vážně mám co dělat.

Kde vidíte největší problémy, které jste zdědil? A co bude vaší prioritou?

Mám čtyři prioritní úkoly: řešení projektu sKaret, dokončení rozpracované legislativy, stabilizace úřadu, zejména vytvoření podmínek pro stabilní Úřad práce ČR jako autonomní organizační složky resortu a zefektivnění čerpání peněz z Evropské unie včetně nastavení programu Koheze pro období 2014+. Už se podařilo zvýšit minimální mzdu – od srpna je 8 500 korun a také personálně posílit Úřad práce ČR. Bude mít k dispozici dalších 700 lidí a věřím, že se tak podaří dosáhnout toho, aby aktivněji podporoval to, proč vůbec vznikl – tedy pomáhal lidem s uplatněním na trhu práce.

Chcete zrušit tolik kritizované sKarty i tendr na nový počítačový systém na výplatu sociálních dávek, i když ten současný pořádně nefunguje. Už máte přechodné řešení?

Co se týče agendových informačních systémů pro výplatu nepojistných dávek, mám právní analýzy a do konce srpna bych chtěl vládě předložit návrh řešení přechodného období. Tedy do doby, než budou systémy pro výplatu nepojistných dávek vysoutěženy v otevřeném zadávacím řízení. Stejně jako u tzv. AIS pak také sKarty jsou předmětem řada řízení dohledových orgánů a ve sněmovně je senátní návrh na jejich zrušení. Považuji za správné nechat sněmovnu konat a pak nastavit vše, co je třeba. Připravujeme se na to už teď, třeba se zabýváme otázkou výměny speciální sKarty pro zdravotně postižené za identifikační průkazky.

Je vůbec nějaká oblast, ve které budete chtít na své předchůdce – Jaromíra Drábka a Ludmilu Müllerovou – navázat?

Nemyslím, že je to o tom, na koho navážu nebo naopak nenavážu. Mou snahou je dělat všechno podle zákona tak, aby státní správa fungovala a poskytovala kvalitní služby lidem. Situace v resortu je obtížná, řada mých přátel zřejmě ne úplně chápe, proč jsem se ministrem stal, myslí si, že to nemám zapotřebí v této době a za takové situace. Každopádně jsem slíbil panu premiérovi pomoc, a proto jsem teď na MPSV a snažím se práci ministra dělat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.


Rozhodl jste se posílit Úřady práce o sedm set nových zaměstnanců na aktivní politiku zaměstnanosti. Je situace na úřadech tak kritická a budete mít na to v resortu peníze? Nebudou chybět jinde?

Úřadům práce dlouhodobě přibývala práce a povinnosti, ale s tím nešli lidé ani peníze. Staly se třeba před časem výplatním místem pro všechny nepojistné dávky, s centralizovanou organizační strukturou, ale doteď není dobře nastavený procesní model řízení, generální ředitelství Úřadu práce sídlí v budově, kam se nevejde, lidé na kontaktních místech přes problémy s agendovými informačními systémy pro výplatu nepojistných dávek příliš nestíhají řešit aktivní politiku zaměstnanosti aj. Chceme-li, aby se úřad takříkajíc vrátil ke kořenům, což je při současném stavu nezaměstnanosti, kdy v červnu bylo v evidenci úřadu práce na 540 tisíc lidí, nanejvýš třeba, musíme pro to úřadu práce vytvořit odpovídající podmínky. Dát lidi a peníze. Sedm set nových lidí, které schválila vláda, letos nebudou stát státní rozpočet žádné finance navíc (peníze půjdou z kapitoly MPSV), příští rok se bude jednat o 320 milionů korun v porovnání s letoškem. Jsem přesvědčen o tom, že to budou dobře vynaložené peníze - ve výsledku totiž povedou k tomu, aby nezaměstnaní lidé, tedy klienti ÚP, snadněji našli práci.

Přišel jste se zajímavým nápadem nezaměstnané zapojit do prací v Lesích České republiky na zalesňování Krušných hor a severních Čech. Co když o tuto práci nebude zájem, pokud to nebude za zajímavých finančních podmínek? Bude to pro nezaměstnané dobrovolné, nebo kdo na nabídku nepřistoupí, přijde o podporu v nezaměstnanosti?

Debatoval jsem o tom s kolegou ministrem zemědělství, s lidmi z úřadu práce, z Lesů České republiky. Máme nástroje aktivní politiky zaměstnanosti, jak nezaměstnané motivovat k tomu, aby se zalesněním pomáhali – úřady práce mohou například finančně podporovat vznik společensky účelných pracovních míst, místa pro veřejně prospěšné práce apod. A v zájmu každého nezaměstnaného by mělo být, aby byl bez práce co nejkratší dobu. Aby neztratil pracovní návyky. Navíc jsem přesvědčen o tom, že každý normální člověk – pokud ho nelimitují například zásadní zdravotní problémy – je rád užitečný právě v práci.

Zdroje: