Dnes je pátek 24. září 2021., Svátek má Jaromír
Počasí dnes 19°C Oblačno

Bělorusko bojuje proti opozičním médiím, země označila televizi Belsat za extremistickou

Bělorusko bojuje proti opozičním médiím, země označila televizi Belsat za extremistickou
Kanál Belsat je finančně podporovaný polskou vládou a je důležitým zdrojem informací pro Bělorusy už od roku 2007. Belsat mimo jiné informoval o demonstracích proti Lukašenkovi | zdroj: Profimedia

Běloruský soud v úterý označil opoziční televizní kanál Belsat, který obsáhle informoval o demonstracích proti autoritářskému prezidentovi Alexandru Lukašenkovi po loňských volbách, za extremistický.

Běloruské úřady podle agentury AP následně oznámily, že zablokovaly jeho webové stránky a všechny jeho účty na sociálních sítích v Bělorusku.

Rozhodnutí soudu ve městě Gomel se zakládalo na vyšetřování, které vedlo běloruské ministerstvo vnitra, sdělila mluvčí ministerstva Olga Čemodanovová. Proč byl obsah zpravodajství polského televizního kanálu zaměřeného na Bělorusko Belsat shledán extremistickým, není z vyjádření Čemodanovové jasné. Mluvčí pouze varovala, že za sdílení obsahu médií, která jsou považována za extremistická, hrozí pokuta či vězení v délce až 15 dnů.

Kanál Belsat, finančně podporovaný polskou vládou, byl důležitým zdrojem informací pro statisíce Bělorusů od začátku vysílání v roce 2007. Na youtubu má Belsat 471 000 předplatitelů, uvádí agentura AP.

„Režim prezidenta Alexandra Lukašenka chce, aby šíření necenzurovaných informací bylo v Bělorusku co nejsložitější,“ uvedl představitel televize Aljaksej Dzikavicki. „Verdikt je samozřejmě absurdní. Belsat ani jiná nezávislá média nejsou extremistická,“ dodal.

Běloruské úřady vedou tažení proti nezávislým médiím a nevládním organizacím již řadu měsíců, desítkám z nich hrozí zrušení. Je mezi nimi mimo jiné běloruský PEN klub, který vede spisovatelka Světlana Alexijevičová oceněná Nobelovou cenou za literaturu, nebo Běloruská asociace novinářů. Běloruské úřady v posledních měsících rovněž zablokovaly webové stránky významným zpravodajským serverům Naša Niva a Tut.by.

Zdroje: