V kampani proti korupčnímu chování českých politiků chceme pokračovat
Rozhovor s Radimem Jančurou, majitelem Student agency.
Šéf ČD Petr Žaluda o vás prohlásil, že nechcete s vlaky jezdit, jen se soudit a že byste nebyl schopen zajistit dopravní obslužnost na železnici... Co byste mu odpověděl...
Když vysloví takovýto argument, zřemě cítí, že jsme v právu a máme důvod se soudit. Petr Žaluda na jedné straně říká, že je rád za tendry. Že je dobře, že budou výběrová řízení. Na druhé straně dělá všechno pro to, aby jim zabránil. Opravdu chceme jezdit a provozovat dopravní obslužnost. Daňový poplatník měsíčně odvede na daních přibližně sedm set korun na dotovanou dopravu, ať už ji využívá nebo ne. Lidé nevědí, že vlaky jsou kupované z našich peněz. Nevědí, že ten, kdo jízdní řád vymýšlí a rozhoduje o tom, jaký vlak bude, jestli dlouhý nebo krátký, jaké budou přestupní vazby, maximální ceny, není objednavatel, tedy České dráhy. ČD nebo jiní dopravci pouze tupě jezdí tam a zpátky, stále dokola, a mají dodržovat jízdní řád a jezdit na čas. Kdybychom vyhráli tendr, vyhrajeme ho v celém kraji, včetně malých motoráčků. Když už pominu staré vlaky, České dráhy se tváří jako kvalitní dopravce. Přitom v době, kdy Česko stihla sněhová kalamita, v okolí celé Prahy nejezdily čtrnáct dní regionální vlaky. A ne proto, že by byla zasněžená trať, ale protože se vlaky zastavily a měly poruchy. Přitom se jednalo o nové vlaky. Takže ani dopravní obslužnost, vlakovou dopravu na nejnižší úrovni, České dráhy nedovedou udělat kvalitně. My jsme v nabídkách krajům a Ministerstvu dopravy dali na takzvané dálkovky garanci dochvilnosti. Vždycky se samozřejmě nedá dojet na čas, protože když je kalamita a sníh zavane koleje, tak s tím nic neuděláte. Taková věc se pochopitelně jednou, dvakrát do roka na menších tratích může přihodit. Ale osmdesát procent zpoždění Českých drah je dáno provozuschopností jejich vlaků. Tím, že se kazí, jsou neudržované. Sedmdesát pět procent vlaků Českých drah nemá takzvanou pravidelnou velkou údržbu, kterou nařizuje zákon, a správně by proto neměly vůbec jezdit. Podobně jako se stalo už v Německu, kde drážní úřad odstavil vlaky Německých drah. ČD tímto porušují vlastní předpisy, které schválil Český drážní úřad. Správně by měly tři čtvrtiny svých vlaků zastavit a nejezdit s nimi. Je třeba, aby si daly tuto skutečnost brzy do pořádku, protože se jedná o velké bezpečnostní riziko.
Jaké jsou podle vás skutečné důvody, proč kraje nevyhlásily na regionální přepravu výběrová řízení?
Korupce. Kdybych to chtěl nazvat ještě ostřejšími slovy, řeknu, že ČSSD a ODS jsou financovány z organizovaného zločinu. Potřebovali bychom stejný počet zaměstnanců jako České dráhy. Vlaky musí někdo řídit, musí tam být průvodčí nebo stevardka. Museli bychom je udržovat. Dodržování údržbových plánů výrobců je jednou z podmínek bank. České dráhy to nedělají. Ve finále bychom měli zaměstnanců ještě více, než mají nyní České dráhy. Pouze bychom ušetřili na lidech, kteří stojí ve vedení. Masový management Českých drah je obrovský a stojí společnost přibližně jeden a půl miliardy korun ročně. Přitom by se dal zvládnout v několika desítkách lidí.
Hejtman Hašek tvrdí, že podle stanoviska ministerstva dopravy postupují kraje v souladu s národní i evropskou legislativou a že není jejich povinností vypisovat výběrová řízení.
Stanovisko Ministerstva dopravy mám. Znovu jsme se dotázali, jak ho
myslelo. Dalo nám poté za pravdu, že pouze odpovědělo na špatnou otázku. Hejtmani se
ptali, jestli jsou v případě zadání zakázky na železnici povinni postupovat
podle zákona o veřejných zakázkách. Což opravdu povinni nejsou. Nemusí,
železnice má skutečně výjimku. Ale musí se postupovat transparentně a
nediskriminačně, což znamená, že když je poptávka, musí být vyhlášeno
celonabídkové řízení. Ministerstvo jim tedy odpovědělo dobře, ale na špatnou
otázku. Nemají proto v ruce naprosto žádný argument, žádná evropská legislativa
neříká, že se nemusí na železnici tendrovat.
Myslíte si, že se kraje proti vám spojily, že existuje jakási koalice sociálně
demokratických hejtmanů, bojujících proti Jančurovi?
Kraje se semkly do sdružení, které se jmenuje Asociace krajů a které vede právě pan Hašek. Sociálně demokratičtí hejtmani se společně dohodli, že dají zakázky přímo Českým drahám. Protože peníze točící se okolo železnice jsou zdrojem financování voleb ČSSD.
Podle všeho vám není bližší ani přímý soupeř sociální demokracie. V jednom z rozhovorů jste řekl, že ČSSD a ODS je pro vás totéž.
Domnívám se, že lidé jsou zaškatulkovaní na pravici, levici a na věřící. A podle toho i volí. Říká se tomu menší zlo. V současnosti neexistuje žádná alternativa, která by si zasloužila náš hlas. Důvodem, proč jsem to řekl, byla reakce pana Haška. V první větě po té, co jsme zaútočili proti hejtmanovi a sociálním demokratům, prohlásil, že jsme agenti ODS. To pravda není, což jsem mu také odpověděl. Sám ODS nevolím už několik let, od doby, kdy se bývalý člen vlády a bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček spojil s podsvětím a začal likvidovat naší agenturu. Nicméně sociální demokracii chápu jako nebezpečí pro tuto zemi. Nejen z hlediska přehnaného populismu, ve smyslu sociální otázky.
Tvrdíte, že by kraje na vaší nabídce vydělaly, zatímco nyní prodělávají. Jaké máte pro své tvrzení argumenty?
Máme kalkulace. Vycházeli jsme z předběžných odhadů, o kolik méně by kraje zaplatily za posledních patnáct let. Výsledek je dvacet dva miliard. Odhad budeme ještě upřesňovat. Kdyby se tendrovalo, dopravci by žádali méně peněz. A jen naše agentura, v nabídkách, které doposud dala čtyřem krajům, by ušetřila sedm a půl miliardy korun. Od první chvíle bychom přitom garantovali nové vlaky.
Kolik stála vaše kampaň proti sociálně-demokratickým hejtmanům?
Asi čtyři miliony korun.
Chcete v ní pokračovat i před volbami do sněmovny? Bude ještě nákladnější a
agresivnější?
Slíbili jsme si, že budeme. Zvažujeme, jaká by měla být. Jestli pouze proti sociální demokracii, nebo i proti ODS. A vymýšlíme ji tak, aby byla pozitivní a humorná. Lidé si, myslím, nechtějí slyšet negativní kampaň. Chceme, aby se jejím prostřednictvím zasmáli a uvědomili si, v jakém prostředí všichni žijeme.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,260 | 25,380 |
USD | 24,060 | 24,240 |