Technická závada nebo raketa: Proč se airbus rozpadl ve vzduchu?
2. 11. 2015 – 8:11 | Zpravodajství | roj
Za sobotní pád ruského airbusu podle letecké společnosti Kogalymavia nemohl ani technický stav letadla, ani chyba pilota. Jediným vysvětlením tak je podle Kogalymavia "zásah zvenčí", což ale podle agentury Reuters černé skříňky nepotvrzují. Těla prvních 144 obětí nehody ruského letadla dopravil dnes ráno speciální letoun do Petrohradu, kde už čekají příbuzní kvůli jejich identifikaci.
Havárie Airbusu A321 je označována za nejhorší katastrofu v dějinách ruského letectví. Podle úřadů je ještě příliš brzy na stanovení jejích příčin.
Vedení firmy Kogalymavia nicméně na dnešní tiskové konferenci vyloučilo, že by tragédii zavinila technická závada nebo chyba pilotů, kteří před katastrofou nic mimořádného nehlásili.
"Neexistuje souběh takových selhání systémů, které by mohly vést k tomu, aby se letadlo rozpadlo ve vzduchu. Jediným vysvětlením může být mechanické působení zvenčí," prohlásil zástupce generálního ředitele Alexandr Smirnov.
Nejmenovaný zdroj obeznámený s analýzou palubních záznamníků letadla, tzv. černých skříněk, však agentuře Reuters řekl, že letadlo nebylo zasaženo zvenčí a piloti před zmizením stroje z obrazovek radarů nehlásili, že by se ocitli v nouzi. Další podrobnosti zdroj neposkytl.
Britský bulvární list Daily Mail s odvoláním na nejmenované experty napsal, že podle tvaru některých trosek mohl katastrofu způsobit výbuch na palubě, patrně bomby.
"Nyní nelze vyloučit žádnou verzi, vždyť vyšetřování teprve začíná," řekl mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov na dotaz, zda vylučuje teroristický útok jako příčinu katastrofy. Vybídl vyčkat alespoň na první výsledky vyšetřování, protože v této etapě by považoval ohlašování nějakých nepodložených dohadů a tvrzení za "naprosto nesprávné".
V ruských médiích se už objevily dohady, že za katastrofou mohl být "slabý výbuch" v zavazadlovém prostoru, anebo "únava materiálu" letounu, který prý dříve zavadil svým ocasem o vzletovou dráhu v Káhiře, či exploze motoru.
Aerolinky neplatily svým zaměstnancům
"Při prověrce letecké společnosti Kogalymavia, zahájené v souvislosti s havárií letadla, se zjistil dluh na výplatách za dva měsíce. Přesná výše dluhu se upřesňuje," uvedla v dnešní tiskové zprávě ruská pracovní inspekce Rostrud. Na kontrolu v aerolinkách podle ní osobně dohlíží šéf inspekce Vsevolod Vukolov, který ujistil, že viníci neuniknou trestu. Rostrud pro objasnění situace v Kogalymavia vytvořil speciální komisi.
Vedení firmy dnes před novináři problém s výplatami připustilo, ujišťovalo však, že to nemá vliv na bezpečnost letů.
Kontroly v aerolinkách provádějí i další ruské úřady a společnosti v případě odhalení nedostatků hrozí ztráta licence. Nicméně Kogalymavia nadále pokračuje v letech z Ruska do turistických středisek v Turecku a v Egyptě i opačným směrem.
Letadla společnosti měla v minulosti několik nehod. V lednu 2011 Tupolev Tu-154 začal hořet při vjezdu na startovací dráhu na sibiřském letišti Surgut, tři lidé zahynuli. O rok dříve se při nouzovém přistání Tu-154M v Íránu zranilo 46 ze 156 lidí na palubě.
Sobotní nehoda je však nejhorší v dějinách ruského civilního letectví. Katastrofu nepřežilo 224 lidí, z toho 17 dětí včetně desetiměsíčního batolete. V Petrohradě dnes ráno přistál speciál s prvními těly 144 obětí.