Škodě Auto klesl odbyt téměř o třetinu - nejvíce ze značek skupiny Volkswagen
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto za první pololetí dodala zákazníkům v celém světě 360 600 aut, což je meziroční pokles o 30 procent. Ve své zprávě to dnes uvedla mateřská skupina Volkswagen. Propad odbytu vozidel české automobilky je za pololetí nejhlubší ze všech značek, o kterých Volkswagen samostatně informuje.
Skupině Volkswagen v prvním pololetí klesl celosvětový odbyt o 22,2 procenta na 3,88 milionu vozů. Ve střední a východní Evropě, kam spadá i Rusko, se odbyt propadl o 40,9 procenta na 227 100 aut. Volkswagen, podobně jako mnoho dalších západních firem, v březnu výrobu i prodej v Rusku přerušil. Reagoval tím na únorovou invazi ruských vojsk na Ukrajinu.
Za druhé čtvrtletí Škoda svým zákazníkům dodala 174 400 aut, což je meziroční propad o 34,4 procenta. Červnový odbyt pak činil 66 000 aut a proti stejnému měsíci loni byl nižší o 26,6 procenta.
Podle člena představenstva Škody Martina Jahna stojí za poklesem nedostatek kabelových svazků kvůli výpadku jejich výroby na Ukrajině vyvolanému válečným konfliktem a také přetrvávající nedostatek čipů z Číny po lockdownu v Šanghaji. „Poptávka po našich vozech přitom neklesá a jsme v podstatě vyprodaní na dlouho dopředu. Tomu odpovídají i dlouhé čekací lhůty na naše vozy,“ řekl dnes novinářům.
Co se celého pololetí týče, druhý největší procentní propad odbytu ze skupiny Volkswagen registruje značka Seat/Cupra, kde odbyt proti loňskému prvnímu pololetí klesl o 27,4 procenta. Následuje výrobce nákladních vozů MAN s propadem o 26,4 procenta a společnost Scania s propadem o 25,2 procenta.
Podle Evropského sdružení výrobců vozidel (ACEA) se prodej aut v EU v prvním pololetí snížil o 14 procent. „Řada známých značek měla prodej menší než 80 procent loňského roku. Nejhlubší propad mělo Volvo, Fiat a Citroën. Bohužel i Škoda ztratila skoro čtvrtinu z loňského výsledku. Je evidentní, že problémy v dodavatelských řetězcích si vybírají krutou daň, primárně mezi evropskými automobilkami. Naopak třeba Kia, ale i Dacia vyrostly dvouciferným tempem,“ řekl ČTK partner společnosti EY pro automobilový průmysl Petr Knap.
Volkswagen uvedl, že naopak o 27 procent na 217 100 v pololetí meziročně zvýšil prodej elektromobilů. Nejvýraznější procentní nárůst uvádí u Číny, kde je to přes 247 procent, druhá je kategorie zbytek světa s růstem o 29 procent. V Evropě se odbyt elektromobilů ze skupiny Volkswagen zvýšil o méně než jedno procent, ve Spojených státech naopak o více než osm procent klesl.
Škoda Auto odbyt elektromobilů v pololetí meziročně zvýšila o 25,5 procenta na 22 200. Za druhé čtvrtletí jí však odbyt o 12,3 procenta klesl a dosáhl 13 400 voz, jen za červen nicméně odbyt meziročně téměř o 260 procent vzrostl a činil 8800.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,200 | 25,320 |
USD | 24,020 | 24,200 |