Šaškárna. A ještě lžou, říká profesor financí o Drábkově důchodové reformě
Profesor Jaroslav Vostatek, který přednáší na Vysoké škole finanční a správní a který se dlouhá léta zabývá sociálním a soukromým pojištěním, varuje, že penzijní fondy při získávání klientů do druhého pilíře důchodové reformy používají lživé argumenty. Podle něj problém se stárnutím obyvatel politici vyřešili prodloužením věku odchodu do důchodu. „Pro vývoj důchodů je stejně nejdůležitější, jak se vyvíjí ekonomika. Když bude vysoká nezaměstnanost, tak budou stejně peníze na důchody chybět,“ upozornil v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz profesor Vostatek.
Jak podle vás probíhá náběh druhého pilíře důchodové reformy?
Je to šaškárna. Samozřejmě počty lidí, kteří do druhého pilíře vstupují, jsou velmi nízké. A teď je podstatné, co bude dál. Trochu mne malý zájem překvapil, ale ona je otázka, jestli se to penzijním fondům podaří rozjet nebo ne. Argumentaci mají velmi razantní, v podstatně prolhanou, a teď je otázka, jestli s tím prorazí. Jejich argumenty ve prospěch druhého pilíře reformy jsou směsicí polopravd, pravd a nesmyslů. Tak to v podstatě probíhá ve všech odvětvích, ale tady je to závažnější, protože to užírá peníze ze státního rozpočtu.
V čem je argumentace penzijních fondů lživá?
Dělaly se rádoby vědecké rozbory, které měly ukázat, pro koho je výhodné vstoupit do 2. pilíře. Už samotná tato otázka je špatná, protože pokud by měl být druhý pilíř nějaká senzace, tak by měl být prospěšný skoro pro všechny. Pokud částečně účelové výzkumy došly k závěru, že druhý pilíř je výhodný maximálně pro polovinu lidí, tak jen z toho je vidět, že je to nesmysl. Navíc tyto výzkumy byly jednostranné, šlo v nich jen o to, jestli se vstup do druhého pilíře vyplatí jednotlivcům, ne jestli se vyplatí všem, i státu.
Výzkumy se vůbec nezabývají tím, že stát s tím bude mít reformní náklady, protože bude muset vyplácet dosavadní důchody a k tomu ještě další desítky miliard dvacet, třicet let, než bude možno přejít na jiný – fondový systém. Tyhle náklady přechodu nejsou zakalkulovány. Předpokládalo se, že dosavadní pilíř bude fungovat, jak funguje, a jen se zjišťovalo, pro koho bude vstup do druhého pilíře výhodnější. Ale vůbec se neberou na zřetel národohospodářské náklady, které bude muset zaplatit stát. A to hned teď, ve velmi nepříznivém ekonomickém období. Tyto náklady budou muset nakonec zaplatit občané ze svých daní.
Pokud se podíváme na druhý pilíř z pohledu jednotlivce, jeho věku a příjmů, tak se ve skutečnosti ukáže, že je výhodný jen pro asi deset procent nejbohatších. Ne pro padesát procent. Nejbohatší totiž platí pojistné z vyšších příjmů, ač by v rozumném veřejném pilíři neměli. Takže máme u nás z nějakých sociálních důvodů nastaven vysoký strop, dnes je to čtyřnásobek průměrného výdělku. Pro lidi, kteří mají plat od padesáti do sta tisíc měsíčně, bude druhý pilíř výhodný.
Ale politici tvrdili, že druhý pilíř zavádějí proto, že za stávajících podmínek by byl státní důchod tak nízký, že by z něj lidé měli problém vyžít. Neměl by tedy být výhodný pro všechny, i pro chudé?
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,270 | 25,390 |
USD | 23,940 | 24,120 |