Dnes je neděle 22. prosince 2024., Svátek má Šimon
Počasí dnes -1°C Slabé sněžení

Přísně chráněné kruhy: Proč se nepodíváte na videa z olympiády

Přísně chráněné kruhy: Proč se nepodíváte na videa z olympiády
Péče o olympijské kruhy. Ilustrační snímek | zdroj: Profimedia

Chcete se podívat na nejlepší události z olympijských her na Youtube? Zapomeňte. Každé takové video zmizí chvíli po zveřejnění. Napadlo vás dát si olympijské kruhy do profilové fotky na Facebooku? Můžete to zkusit, ale pravděpodobně vám zablokují účet. Olympijská symbolika je nejpřísněji chráněnou značkou na světě a tvrdé tresty za její zneužití hrozí i sportovcům, kteří na olympiádě startují.

I Dennis Spurr podlehl před čtyřmi lety olympijské atmosféře během her v Londýně. Do výlohy svého řeznictví tehdy vystavil klobásy ve tvaru olympijských kruhů. Jeho čin ale neunikl bedlivému oku olympijské marketingové policie. A protože jeho obchod v jihoanglickém městečku Weymoth nebyl oficiálním sponzorem olympiády, dostal za zneužití olympijského symbolu pokutu 30 tisíc liber. Pokutu za něj nakonec zaplatila jedna lidskoprávní skupina z Kanady.

Nedotknutelné kruhy

Klobásová kauza je nejznámějším připomenutím toho, jak přísně střežená je olympijská symbolika. Její ochrana je součástí také českých zákonů. Zákaz svévolného užívání se netýká jenom pětice olympijských kruhů, ale zahrnuje i olympijskou vlajku, heslo, pochodeň, hymnu a dokonce slova "olympiáda" a "olympijský".

Olympijské hnutí nechce dovolit žádnému soukromému subjektu, aby se přiživil na olympiádě. Ani náznakem. Výhradní právo používat pětici kruhů mají pouze oficiální partneři her jako Coca-Cola, McDonald's, Panasonic nebo Visa. Taková výsada ovšem něco stojí. Za práva firmy zaplatily 200 milionů dolarů (zhruba 4,9 miliardy korun).

S takovou sumou není divu, že případné "parazitování" je tvrdě trestáno. V minulosti se o tom přesvědčil i český Budvar, který během zimní olympiády v Turíně v roce 2006 spustil reklamní kampaň se svéráznou dvojicí Bob a Dave. Putování pivních buranů na takzvanou "hokejiádu" v hokejových dresech a s hokejkami stylizovanými do podoby olympijské pochodně nenechala právníky olympijského výboru chladnými.

Soudní spor nakonec pivovar prohrál a musel zaplatit pokutu dva a čtvrt milionu korun. Budvar neuspěl ani s argumentací, že slovo nebylo přímo odvozené ze slova "olympiáda", protože koncovku "-iáda" obsahují i jiná česká slova.

Při porušení pravidla 40 hrozí i sebrání medaile

O přísnosti jazykové ochrany se mohl přesvědčit i papež František, který na Twitteru popřál hodně štěstí sportovcům na brazilské olympiádě. Připojil k tomu i oficiální označení #Rio2016. Vzápětí se jeho svátost dočkala upozornění, že používá chráněné výrazy v rozporu s olympijskými směrnicemi.

Varování mu ale neposlali bodyguardi olympijské značky, ale účet, který naopak paroduje striktní dodržování takzvaného Pravidla 40. Pravidlo z olympijské charty se vztahuje i na účastníky her, kterým zakazuje využít svoji účast k reklamním účelům. Za jeho porušení jim hrozí i odebrání medaile.

K potrestání stačí, když sportovci nebo jejich firemní sponzoři zveřejní příspěvek na sociálních sítích, v němž odkazují k olympiádě. Všechna slova, která i lehkým náznakem naznačují jakoukoli spojitost s olympiádou, jsou zakázána. Kromě obligátní "olympiády" či "olympijského" se zákaz vztahuje i na "Rio", "hry", nebo i "zlato".

Letos ale i jinak přísný olympijský výbor vyšel sportovcům a jejich sponzorům částečně vstříc. Firemní sponzoři letos výjimečně mohli být se "svými" sportovci spojování, ovšem v řádně nahlášených kampaních, které skončily datem 27. března. Zakázaný slovník samozřejmě museli dodržovat.

Dokonalá právní ochrana

Zákazem slov nabývá ochrana specifické značky absurdních rozměrů, které ale mají více než silnou oporu v zákoně. Praxe ukazuje, že soudy kvůli zneužití olympijské ochranné známky mají vždy stejného vítěze - olympijský výbor.

Přesvědčili se o tom i obhájci volného šíření záznamů z olympiády ve Vancouveru, kterým byla to bylo striktně zakázáno. Záznamy smí vysílat jenom televize, které mají od MOV potřebnou licenci. Nepomohlo ani, že kanadský zákon dovoluje zpravodajským médiím publikovat zpravodajské novinky bez ohledu na licenci. Na globální olympijský výbor jsou národní zákony krátké.

Pokud by se dávala zlatá medaile za nejlepší ochranu vlastní značky, olympiáda by byla jasným vítězem. Navíc Mezinárodní olympijský výbor má se svými 205 národními výbory zajištěnou kontrolu všude po světě. Olympijská akce je sice největší sportovní událostí planety, ale zároveň i velký byznys, ve kterém se točí astronomické sumy. A tomu odpovídá i síla právní ochrany, která si dovolí  zakazovat i celá slova.

Zdroje:
Vlastní