Dnes je pondělí 30. listopadu 2020., Svátek má Ondřej
Počasí dnes -1°C Polojasno

Paroubkův web zjistil skryté a podezřelé financování VV. Strana mlčí

Paroubkův web zjistil skryté a podezřelé financování VV. Strana mlčí
zdroj: Archiv

Na údajné podivnosti ve financování strany Věci veřejné poukázal v úterý portál Jiřího Paroubka VašeVěc.cz. V článku je uvedena celá řada informací, jež budí pochybnosti o tom, jak to s financováním této strany je. Komentovat je však nikdo z véčkařů zatím nechce.

Nedávno zveřejněný záznam vystoupení bývalého ministra dopravy, tehdejšího majitele detektivní agentury ABL a dnešního neformálního šéfa Věcí veřejných Víta Bárty z roku 2008, v němž vysvětloval svým podřízeným nutnost proniknout do politiky, aby ABL získávala zakázky, ukázal, že Věci veřejné byly již tehdy jakousi „politickou divizí" firmy ABL.

"Jednou z firem, která měla již tehdy k Věcem veřejným blízko a která se podílela na propagaci politiky Věcí veřejných, je Vydavatelství Pražan s.r.o. Ta vydávala časopis Pražan a později i noviny Věci veřejné. Vydavatelství Pražan se dokonce původně jmenovalo Věci veřejné s.r.o. Tato firma byla založena v roce 2001, tedy v roce vzniku stejnojmenné politické strany, předsedkyní strany Stanislavou Moravcovou," uvádí web Jiřího Paroubka.

Kampaň 2006? Diskreditace pravicových stran pomocí časopisu

Zlom pak údajně nastává v roce 2004, kdy do této firmy a následně i strany Věci veřejné přicházejí lidé spojení s Vítem Bártou, respektive firmou ABL. Od této doby se ve straně angažují Jaroslav Škárka, Josef Dobeš, Kateřina Klasnová a Karolína Peake. Postupně došlo k odchodu „starých" členů a strana i vydavatelství byly „abelizovány".

V roce 2006 se Věci veřejné staly na Praze 1 druhou nejsilnější stranou, když získaly 22%. Právě před těmito komunálními volbami zaznělo na adresu Věcí veřejných první obvinění, zpochybňující jak jejich financování, tak napojení na firmu ABL Víta Bárty.

V článku Lidových novin z 21. září 2006 s názvem „Věci veřejné - jsou průhledné?" obvinil tehdejší zastupitel Prahy 1 za Evropské demokraty Jan Votoček VV z negativní kampaně, která byla vedena právě přes časopis Pražan a jejímž cílem měla být diskreditace všech pravicových stran. Již tehdy mluvil o propojení VV a ABL.

"Podívejte se do obchodního rejstříku, najděte si úplný výpis a zjistíte, že časopis Pražan vydávalo vydavatelství Věci veřejné, s.r.o. To snad samo o sobě o něčem svědčí. Na podivnou propojenost jsme upozorňovali v Praze 1 několik let, ale dlouho jsme neměli nikde nikoho, kdo by se tím chtěl zabývat," řekl ParlamentnímListům.cz i nyní Jan Votoček (TOP 09). 

Tři čtyři inzeráty jako spása?

Připustil, že tehdy se však žádné finanční propojení mezi firmou ABL a Věcmi veřejnými neprokázalo a představitelé strany v čele s Josefem Dobešem jakékoliv propojení firmy ABL s VV popřeli. "No vezmete-li to ale logicky, podívejte se na ten časopis - na jakém je tištěn papíru, je celobarevný, v jakém nákladu vychází. Myslíte, že tohle všechno by zaplatily tři, čtyři inzeráty, které v něm najdete?"ptá se Votoček.

Paroubkův web připomíná dále, že před volbami do Evropského parlamentu vydalo vydavatelství Pražan celkem čtyři "volební speciály", každý s údajně čtyřmilionovým nákladem a údajně čtyřmilionovým rozpočtem.

"Vedení společnosti ABL přiznalo, že za čtyři inzeráty v těchto časopisech utratilo 12,3 milionu korun. Z třímilionového rozpočtu dali lidé prokazatelně spjatí s firmou ABL 250 tisíc korun. Většina peněz tedy nešla z ABL straně přímo, nýbrž přes časopis Věci veřejné, ve kterém ABL a spřízněné firmy inzerují," poukazuje dále na možné nesrovnalosti web.

Klasnová: Ekonomická propojenost mezi vydavatelstvím a stranou není

Podíváme-li se na oficiální vztah mezi Věcmi veřejnými a Vydavatelstvím Pražan tak, jak jej uvádějí dokumenty a stanoviska Věcí veřejných, pak platí, že i samotné VV oficiálně popírají s Vydavatelstvím Pražan jakýkoliv ekonomický vztah.

"S financováním strany Věcí veřejných ani s ekonomickým chodem časopisu Pražan a Věci veřejné jsem nikdy neměla nic společného. Působila jsem jen jako šéfredaktorka se všemi povinnostmi, které k této pozici patří. Respektive možná více než v běžných médiích vzhledem k velikosti redakce - tedy měla jsem na starosti redakční povinnosti, editaci textů, práci u grafika, zlomy. Článek na webu VašeVěc jsem však dosud neviděla, detailněji se k němu proto vyjádřit nemohu," reagovala pro ParlamentníListy.cz nynější místopředsedkyně poslanecké sněmovny Kateřina Klasnová (VV).

Dokument umístěný na webu VV uvádí, že „strana generuje čtenářsky atraktivní témata, za to dostává od časopisu prostor pro svou prezentaci." Mimo jiné zde také rozepisuje náklady, výnosy a hospodaření  vydavatelství Pražan s.r.o.. Časopis stejného jména je přitom od listopadu 2009 měsíčníkem (před tím byl občasníkem).

Nemohou tvrdit nic jiného - porušili by zákon

Podle webu Jiřího Paroubka je to celkem pochopitelný a logický postoj. V opačném případě by se prý totiž jednalo o porušení zákona o politických stranách, skryté financování a podnikání strany, která navíc až do voleb v roce 2010 vehementně popírala jakékoliv přímé propojení s detektivní agenturou ABL a v jejichž zprávách o hospodaření Vydavatelství Pražan jako sponzor VV nefiguruje.

"Jak ovšem vyplývá z dokumentů, které exkluzivně získala redakce Vasevec.cz, už v roce 2008, tedy v roce, v němž Vít Bárta prezentoval svůj tajný plán na privatizaci politiky firmou ABL, existuje závažné podezření o skrytém financování VV prostřednictvím právě Vydavatelství Pražan," uvádí se dále v článku. Následuje detailní rozpis položek a částek.

Pochybnosti o financování Věcí veřejných podle portálu Vaševěc.cz stupňuje prý fakt, že zatímco celkové náklady Vydavatelství Pražan byly v roce 2008 v souhrnné výši přibližně 7 milionů korun, výrobní náklady časopisu Pražan a jeho distribuce tvoří podle dokumentů, které má redakce Vasevec.cz k dispozici, pouze čtvrtinu nákladů.

Výdaje na mzdy a na byty jakýchsi osob s monogramy JD a JŠ...

Zbytek jsou prý výdaje na mzdy Josefa Dobeše či Kateřiny Klasnové, výdaje na „brigádníky" či „hot-line", ale také například na položky jako „www stránky nové pro P1+P5". A také zaujmou i kolonky nadpsané „byt JD" a "byt JŠ".

Zkratky jmen by mohly napovídat, že by se mohlo jednat o byt Josefa Dobeše a Jaroslava Škárky. "Je to hloupost, v roce 2008 jsem z vydavatelství Pražan žádné finanční prostředky nezískal. A byt mně tedy také nikdo neplatil," zareagoval však na přímý dotaz ParlamentníchListů.cz Jaroslav Škárka. O čí byt se tedy tak mohlo v nákladech jednat, asi zřejmě hned tak zřejmé nebude. 

Každopádně redakce Vaševěc.cz slibuje, že bude celý případ dále sledovat, a tak se dá očekávat, že se tajemné osoby skryté pod tajemnými zkratkami odhalí.

Kurzy

Finance

Kurzovní lístek: Exchange s.r.o.

EUR 26,170 26,250
USD 21,890 22,010
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma