Od dohazovačů k online seznamkám: Lásku přes inzerát hledají lidé už 320 let

MAGAZÍN - Magazín autor: pal

Hledání partnera nebo partnerky nebylo nikdy jednoduché, a to ani v minulosti, kdy mezilidské vztahy mnohem více ovlivňovaly majetkové vztahy a sňatek byl spíše dojednaným obchodem, než spojením dvou milujících se lidí. Jen pár odvážných se zkusilo odhodit zažité konvence a pokoušelo se seznámit přes inzerát. Vůbec první seznamovací inzerát byl poprvé uveřejněn v anglické publikaci Sbírka pro zdokonalení zemědělství a obchodu před 320 lety.  

Tradiční nebo moderní způsob seznamování? Ilustrační foto

Tradiční nebo moderní způsob seznamování? Ilustrační foto,zdroj: ThinkStock

"Gentleman třicetiletý, prohlašující, že má velký majetek, by se rád oženil s mladou dámou, která má kapitál 3000 liber a chtěla by o tom učinit přiměřenou smlouvu...," stálo v tomto inzerátu, ryze prakticky formulovaném.

S dobou se měnily i nároky

Časem přibývaly i další požadavky na vhodné protějšky, například v prvním českém inzerátu, otištěném 8. března 1794 v Poštovských novinách, musela mít hledaná dívka dobré vychování a její tvář nesměla být poznamenána neštovicemi, a dále se "měla spokojit jen s jednou služkou, být dobrou hospodyní, přiměřeně důstojnou svého stavu a netoužit příliš po módě a společnosti".

Seznamovací inzeráty v tisku záhy zdomácněly, nejvíce hledali pánové mezi 25-35 lety a dámy ve věku 35 až 45 let, na jednoho muže připadalo 1,67 inzerentek. Muži zpravidla požadovali dívku hodnou, skromnou, citově založenou se smyslem pro rodinný život, ženy zase charakter, solidnost, zájem o kulturu, cestování, lásku k dětem a vztah k rodině.

Majetek hrál svou roli až do první světové války

Majetkové poměry hrály v inzerátech velkou roli v době průmyslové revoluce, kdy začínající podnikatelé hledali partnerky s možností vložení kapitálu do jejich firmy. S rozvojem emancipace zase rostl důraz na zájmy a koníčky.

Přesto se zprostředkované seznamování až do první světové války odehrávalo podle velikosti majetku a vlastní vůle seznamovaných lidí nehrála roli. A díky přísné výchově a morálce téměř neexistovaly rozvody.

Seznamování tehdy zprostředkovávali dohazovači a dohazovačky, sňatky se domlouvaly již od dětských let a okruh potencionálních partnerů byl omezen, rozšířil se až s rostoucí migrací.

Seznamování jako byznys

Na tuto tradici navázaly seznamovací kanceláře. S rozvojem techniky a digitalizací databází mohly poskytovat tipy klientům podle vzájemné shody v požadavcích vyhodnocených počítačem. Tento fenomén humorně zachycuje český film Hodíme se k sobě, miláčku?

Koncem 20. století už například v českých médiích vycházelo kolem 30.000 inzerátů ročně. A pak do tohoto oboru vtrhnul internet.

Hledání partnera ve virtuálním světě

Ve virtuálním světě se lidé zpočátku seznamovali pomocí komunikace na různých chatech. Záhy začaly vznikat internetové seznamky, které došly značné obliby a nezmizely ani s rozvojem sociálních sítí.

V současnosti neustále vznikají nové weby, nové strategie a přístupy k hledání partnera. Jejich úskalím bývá rozdíl mezi virtuálním a reálným světem, kdy návštěvníci občas předstírají něco, co ve skutečnosti nejsou.

Přesto seznamování tímto způsobem vykazuje značnou úspěšnost a je stále populárnější.

Navíc jsou tyto aktivity, dříve pokládány za něco nepřirozeného, pro generaci dnešních dvacátníků již naprosto normální. Až třetina vztahů vzniká podle výzkumů přes internet a britští sociologové předpovídají, že za deset patnáct let se plná polovina všech párů v Evropě seznámí on-line.

V České republice navštěvuje dnes seznamovací weby 61 procent mužů a 39 procent žen, a převládají uživatelé ve věku 18-25 let.

Zvláštní kapitolu představují akce pro nezadané, dovolené pro jednotlivce. Zájemce o seznámení se v tomto případě "fyzicky" dostane mezi ostatní hledající a pomůže tak náhodě.

 

 

 

 

Tagy: Velká Británie zahraničí zajímavosti a kuriozity mezilidské vztahy

Zdroje: ČTK