Nechtějí platit kartou, tak radši vybírají peníze v autobusu

MAGAZÍN - Magazín autor: red

Absenci obchodů v malých vesnicích i v dnešní době nejlépe řeší pojízdné prodejny. Jenže co s absencí bankomatu, natož bankovní pobočky, když jsou Němci zatvrzelí odpůrci platebních karet? Šance se chopily pojízdné banky.

Bankovní autobus funguje jako běžná pobočka, jen pro některé služby jako třeba žádost o hypotéku je potřeba do kamenné pobočky

Bankovní autobus funguje jako běžná pobočka, jen pro některé služby jako třeba žádost o hypotéku je potřeba do kamenné pobočky,zdroj: Profimedia.cz

Jürgen Schaller už tři roky hrdě objíždí bavorský venkov se svou pojízdnou bankou. Místní spořitelna chce tímto způsobem pečovat o zákazníky, často staré lidi, kteří utrpěli zavíráním klasických poboček. Schaller, bývalý ředitel několika místních poboček, v tom uviděl příležitost, jak dělat něco jiného a přitom si zachovat kontakt se zákazníky.

Ve svém venkovském působišti ve Francích (Franken), regionu východně od Frankfurtu nad Mohanem, který sahá až k českým hranicím, zahájila spořitelna Kronach-Kumbach tuto koncepci pojízdné pobočky v roce 2015. Učinila tak v době, kdy zákazníci mění své zvyky a nízké sazby nepřinášejí zisk. Cílem je zachovat pro lidi přístupnost služeb tam, kde přestaly působit pobočky.

Schaller ve své kanceláři o sedmi metrech čtverečních, umístěné v zadní části vozu, v klidu přijímá přicházející klienty. Jednoho mrazivého zimního dne zastavil jeho červenobílý autobus na hodinu a půl před kostelem v obci Tschirn s domky obloženými břidlicí.

Všechny bankovní služby v jednom autobusu

"Díky autobusu spořitelny můžeme dělat bankovní převody, všechno, co potřebujeme," usmívá se sedmdesátiletá Maria Neubauerová, kterou cituje agentura AFP. "Jsme spokojeni, zejména když nemáme auto, abychom zajeli do města," přidává se Maria Greinerová před bankomatem, který jí ukazuje stav jejího účtu.

Po jistém období nezvyku si uživatelé váží této mobilní banky nového typu, která plní mnoho funkcí běžné pobočky. Vzadu v autobusu je automat vydávající a přijímající mince. K tomu ale nemá Schaller z bezpečnostních důvodů přístup a ani nevyřizuje žádné operace s penězi.

Schaller objíždí klienty každý týden od pondělí do čtvrtka. "V pátek dělám údržbu autobusu," říká. Aby se mohl stát zároveň bankéřem i řidičem, musel složit zkoušky na řidičský průkaz pro velké vozy. Ročně ujede více než 20 tisíc kilometrů. Zatím se mu nestala žádná nehoda a ani ho nikdo nenapadl.

V každé navštívené obci, kde zůstává zhruba hodinu a půl, k němu do autobusu vyšplhá asi 20 lidí. Takto naváže 12 tisíc klientských kontaktů ročně, především mezi místními obchodníky a starými lidmi, říká obchodní ředitel spořitelny Kronach-Kumbach Steffen Haberzettl. Uvážíme-li, že banka naváže přes internet spojení s 8800 zákazníky denně, jde v případě pojízdné banky spíše o reklamu, než o obchodní strategii.

"Vědomě jsme investovali do služby pro naše zákazníky, ale je jasné, že si mobilní pobočka na sebe nevydělá," přiznává Haberzettl.

Zrušili přes 10 tisíc poboček

Spořitelna Kronach-Kumbach není výjimkou: v Německu dnes působí 66 pojízdných jednotek bankovního sektoru, které se často omezují na vyplácení hotovosti v místě bydliště zákazníka. Za posledních 15 let totiž banky v Německu zrušily přes 10 tisíc poboček.

V poměru k počtu obyvatel je dnes německý bankovní sektor méně hustý než třeba ve Francii nebo ve Španělsku a podle studie státní banky KfW je dokonce pod evropským průměrem.

Tendence zavírat bankovní pobočky ale podle expertů bude sílit v celé Evropě. "Rychlost, s níž se to bude dít, lze stěží předvídat," soudí Thomas Schnarr z konzultační společnosti Oliver Wyman.

"Mezilidské vztahy zůstanou zásadní. Zvláště složité otázky budou vyžadovat rady pro každého jednotlivého klienta či firmu," dodává Alexander Peitsch z téže firmy.

Žádného "vlastního" klienta ale Schaller nemá. Zvláštní žádosti o půjčku nebo investování jsou přeposílány jeho kolegům v kamenných pobočkách.

Tagy: Německo zahraničí peníze banky a úvěry finanční správa

Zdroje: ČTK,AFP