Moskva se začíná měnit z pekla cyklistů v zemi kolům zaslíbenou
1. 6. 2013 – 18:45 | Zpravodajství | Sebastian Kantor
vanáctimilionová ruská metropole se začíná z cyklistického pekla měnit v zemi kolům zaslíbenou. Skromný začátek představuje 150 bicyklů od jedné české firmy ve třech desítkách půjčoven v samém centru Moskvy, fungujících automaticky a po 24 hodin denně. Radnice věří, že se kola hned nerozkradou, a slibuje, že už za měsíc bude kol tisícovka a půjčoven padesátka.
Podmínkou pro využití služby je registrace na webu radnice a platba kartou či "esemeskou". Sazby mají hlavně vést ke krátkým jízdám centrem města, a tak první půlhodinka šlapání na červeném bicyklu je zdarma, další hodinka za ekvivalent dvacetikoruny a pak sazby prudce rostou.
Mezi dvěma zápůjčkami musí uplynout nejméně čtvrthodinka a minimální denní sazba činí 100 rublů (asi 62 Kč), aby se předešlo chytrákům, kteří by se chtěli vozit zadarmo. Existuje však i předplatné na týden, měsíc či celou sezónu, kdy si lze kolo půjčovat až do konce října, všehovšudy za tisícovku rublů (asi 620 Kč).
"Dává nám to naději, že civilizace konečně dorazí do našeho města," řekl agentuře AFP Sergej Jakobson, který provozuje web propagující dopravu vlastními silami po dvou kolech. "Jestli by alespoň 15 procent řidičů přesedlalo v létě na kola, dýchalo by se lehčeji," připouští šéf sdružení motoristů Sergej Kanajev.
Dodavatelem bicyklů se podle listu Kommersant stala česká firma Homeport, provozující podobnou službu i v Praze. V ruské metropoli vše financuje městská banka. Ani banka, ani Homeport náklady na zřízení sítě půjčoven neprozradily.
"Nápad je to skvělý. Ale naše město není dělané pro kola. Může to být nebezpečné," obává se dvaadvacetiletá medička Aljona.
Auta už i v parku
Minulý týden opilý řidič srazil v Moskvě tři cyklisty. Nikoliv na ulici, ale v jednom z parků, kam si cyklistická rodinka vyrazila na výlet. Každým rokem pak na ruských silnicích umírá na 30.000 lidí, čímž se Rusko řadí na jedno z nejhorších míst v bezpečnosti silničního provozu na světě.
Moskva, jejíž ulice jsou od pondělka do pátku věčně ucpané kolonami aut, také citelně postrádá síť cyklistických stezek, i když radnice slibuje, že do konce roku síť dosáhne celkové délky 131 kilometrů. Centrem však dosud nevede ani jediná, a tak dosavadní půjčovny kol fungovaly jen o víkendech v městských parcích.
Pro srovnání: New York má k dispozici asi 1100 kilometrů cyklistických stezek, Stockholm asi 760 a Berlín zhruba 620. Praha má asi 155 kilometrů cyklostezek.