Komunisté navrhli omezení výdajů na předvolební kampaně

- Aktuality autor: red

Opoziční KSČM navrhla omezit výdaje stran na předvolební kampaně do sněmovny a do Senátu na 50 milionů korun. Podle návrhu novely zákona o sdružování v politických stranách, který komunisté podali dolní komoře, by za nedodržení stropu dostala strana milionovou pokutu.

Hranice 20 milionů korun a půlmilionový postih za její překročení by platila pro krajské a obecní volby. O částku, kterou strana limit přesáhla, by se jí navíc snižoval státní příspěvek na činnost.
Předkladatelé upozorňují na to, že výdaje stran na kampaně jsou neudržitelné, seskupení se neúměrně zadlužují. "Navrhovaná úprava vede k udržení ekonomické stability stran a hnutí a zpřehledňuje financování volebních kampaní," uvedli v důvodové zprávě.

Sněmovna by zjišťovala nesrovnalosti

Všechny výdaje a příjmy na kampaně by podle předlohy musely procházet přes zvláštní účet, který by si strany musely zřídit. Seskupení by také musela vést samostatnou evidenci o příjmech z půjček a úvěrů a z darů. Za služby spojené s kampaní by podle novely musely strany platit tržní ceny. Do měsíce od voleb by dále musely pod hrozbou sankce 200.000 korun zaslat sněmovně finanční zprávu a příjmech a výdajích spojených s kampaní a zveřejnit ji na webu.

Sněmovna by zprávy posuzovala. Pokud by zjistila nesrovnalosti, oznámila by je ministerstvu financí. Ministerstvo by udělovalo sankce. Strany by je nesměly hradit ze státního příspěvku.

Pokud by se v jednom roce konalo více voleb, strany by mohly navýšit jeden - nejvyšší výdajový limit o pětinu. V případě předčasných a opakovaných voleb by se naopak hranice výdajů snížila o 30 procent.

Podobně přemýšlí i ČSSD

S podobnou iniciativou nedávno přišla opoziční ČSSD, která navrhuje strop pro volby do sněmovny na 80 milionů korun a omezení výše sponzorských darů i počtu billboardů. Předlohu chtějí podat do sněmovny nejpozději o prázdninách.

Hospodaření dvou nejsilnějších politických stran ČSSD a ODS skončilo loni vysokými ztrátami, obě se také po nákladních předvolebních kampaních potýkají s dluhy. ČSSD vydala loni na předvolební kampaně podle výroční finanční zprávy zhruba 270 milionů a ODS asi 542 milionů korun. Podle analytiků však musela být propagace ČSSD přibližně stejně nákladná jako ODS. Ve ztrátě byly loni i Věci veřejné. V plusu naopak skončily TOP 09 a KSČM.

Tagy: KSČM výdaje

Zdroje: ČTK