Dnes je sobota 20. dubna 2024., Svátek má Marcela
Počasí dnes 7°C Slabý déšť

Kdo zvítězí v milionové válce o YouTube?

Kdo zvítězí v milionové válce o YouTube?
Švédský youtuber Felix Kjellberg - na internetu známý především jako PewDiePie | zdroj: Repro Youtube

Na internetu už pár měsíců zuří nemilosrdná válka, do níž jsou zapojeny doslova desítky milionů lidí. Uživatelé z celého světa se totiž podílejí na velkém souboji o krále YouTube. Konkrétně jde o střet o titul nejodebíranějšího kanálu a zároveň běh o to, kdo jako první překročí magickou hranici sto milionů odběratelů.

Na jedné straně stojí devětadvacetiletý youtuber Felix Kjellberg ze Švédska, který je ve světě známý pod svou přezdívkou PewDiePie. Proti mladému Švédovi pak jsou indičtí tvůrci ze společnosti T-Series, která má na YouTube hned několik kanálů, na něž ve velkém hází bollywoodskou tvorbu, především hudební klipy.

Ještě donedávna byl PewDiePie, co se počtu odběratelů týče, na YouTube nedotknutelnou jedničkou. Jeho kanál byl tím vůbec nejodebíranějším již od roku 2013, kdy mu "dalo subscribe" přibližně devět milionů uživatelů YouTube. Loni mu ale na záda začala dýchat zmíněná indická korporace, jejíž hlavní YouTube kanál již od roku 2017 vede v počtu zhlédnutí. V počtu odběrů se pak původně odhadovalo, že raketově rostoucí T-Series Felixe sesadí z trůnu již loni na podzim. To se ale nakonec nestalo.

Za PewDiePie se totiž ve velkém postavili jeho fanoušci a kolegové a nejen na internetu rozjeli kampaň na jeho podporu, která měla různou, někdy až opravdu bizarní podobu. Například loni v říjnu youtuber Mr. Beast, který ujíždí na megalomanských videích, podpořil svého kolegu nákupem řady billboardů a reklamních spotů.

V boji proti T-Series se pak další Felixovi fanoušci nabourali do desetitisíců nezabezpečených tiskáren a nechali je vytisknout texty podporující švédského youtubera. Jako třeba hlášku "subscribe to PewDiePie", která v prostředí internetu prakticky zlidověla a stal se z ní otřepaný mem. Ostatně jako z celé války mezi Felixem a T-Series.

Nekonečná hra na honěnou

Několik měsíců si tak PewDiePie s T-series za pomoci svých fanoušků hrál na honěnou, a kdykoliv se na něj indická společnost začala dotahovat, vzedmula se vlna podpory, která Švéda posunula zase o něco dopředu. Oba kanály tak postupně na YouTube překročily hranici 90 milionů odběratelů, což je pro představu o necelých osm milionů více, než je počet obyvatel Německa. Postupně se tak oba kanály škrábou k číslu 100 milionů odběratelů, které představuje v momentálním střetu magickou metu.

Poprvé se pak Indům povedlo Felixe dohnat na konci února, ale ze svého triumfu se mohli radovat pouhých osm minut, po nichž se na první příčku opět vrátil PewDiePie. Od té doby je válka mezi mladým Švédem a korporací ještě napínavější. Během března pak T-Series youtuberův kanál obdobně přeskočila více než desetkrát, a někdy se jí to poštěstilo i na více než půl dne.

Momentálně se Felixovi povedlo nasbírat slušný náskok a nad T-Series vede přibližně o 400 tisíc odběrů, ač čísla se mění doslova každou vteřinu. Aktuální data lze on-line sledovat přímo na YouTube.

Trocha té kontroverze

Současný náskok PewDiePie získal především díky nově vydanému tracku, který pojednává právě o jeho střetu s indickou společností. Krom toho, že se v písni youtuber loučí s prvním místem a s dávkou ironie gratuluje T-Series, naráží ve videu i na kontroverze kolem indické společnosti a zmiňuje například pirátské kopie, daňové podvody nebo napojení na indickou mafii.

Řada kontroverzí se přitom samozřejmě točí i kolem samotného PewDiePie, který na sebe v minulosti mnohokrát upozornil svým drsným humorem. V roce 2017 to byla třeba kauza kolem youtuberova údajného antisemitismu, ač šlo spíše o hodně černý a dětinský humor. Kvůli tomu s ním ale po pěti letech ukončil spolupráci například Disney.

Spousta nechtěné pozornosti se youtuberovi dostala také ve spojení s březnovým teroristickým útokem na Novém Zélandu, kdy střelec ve svém videu použil zmíněnou hlášku podporující youtubera "subscribe to PewDiePie". Na internetu vznikla dokonce petice žádající zrušení Švédova YouTube kanálu, ač ji zatím nepodepsalo ani 100 tisíc lidí.

Těžko říct, jak dlouho současný stav vydrží a zda si PewDiePie zvládne udržet svůj momentální náskok, když už několikrát navzdory odhadům překvapil a vydržel. T-Series má oproti youtuberovi pochopitelně velkou výhodu v tom, že míří primárně na svůj domácí trh, který navíc raketově roste, jak postupně více a více Indů začíná být aktivních na internetu. Bude to tedy ještě skutečně zajímavý střet. Významný bod v dějinách YouTube, kdy nějaký kanál osloví na 100 milionů odběratelů, se každopádně rychle blíží.

Zdroje:
Vlastní