Ekonomika se za den nezablokuje, vysmáli se experti Nečasovi

- Aktuality autor: red

Ochromená země a hospodářské škody. To jsou spojení, která se začala objevovat brzy poté, co odboráři ohlásili na pondělí stávku, která by měla zastavit veškerou železniční a většinu hromadné městské dopravy. Oslovení ekonomové to zdaleka tak katastroficky nevidí.

zdroj: Mediafax

Podle nich se stávka na letošním hrubém domácím produktu příliš nepromítne, negativní dopad na české hospodářství by mohla mít teprve týdenní stávka.

V reakci na ohlášenou stávku odborářů, která má v pondělí výrazně omezit dopravu po celé zemi, prohlásil předseda vlády Petr Nečas, že vláda nepodlehne nátlakovým akcím, které si berou občany České republiky jako živý štít či jako rukojmí. „Považuji však za nepřijatelné, pokud takovýto protest zablokuje chod státu a jeho ekonomiky a výrazně zasáhne do života všech občanů," uvedl premiér.

Půjde opravdu o zablokování české ekonomiky, pustí jí odboráři během pondělní stávky skutečně žilou? Do odhadů vzniklých škod se nechce pouštět analytik Raiffeisenbank Aleš Michl. „Byla by to hausnumera," tvrdí pro ParlamentníListy.cz Michl a stejný názor má i na čísla, která se pokoušejí kvantifikovat dopad případné generální stávky na národní hospodářství.

Celodenní zastavení ekonomiky by vyšlo na 15 miliard

„Přesné náklady stávky vyčíslit nelze," připouští pro ParlamentníListy.cz rovněž analytik Patria Finance David Marek, ale hned nabízí informace pro vytvoření alespoň přibližní představy, o jaká čísla může jít. „Pokud by se celá české ekonomika na jeden den úplně zastavila, stálo by nás to přibližně 15 miliard korun," konstatuje Marek s tím, že v takové hodnotě vzníká každý den hrubý domácí produkt v české ekonomice. Ekonomický život v zemi se ale nezastaví.

„Rozumně se to odhadnout asi nedá. Myslím, že ta čísla budou cucaná z prstu," přidává se ke slovům svých kolegů pro ParlamentníListy.cz Markéta Šichtařová, hlavní ekonomka Next Finance. „Jak to ekonomice uškodí? Určitě jí to nepomůže. Ale dopady bych opravdu nepřeceňovala. Těch lidí, kteří se nedostanou do práce, bude podle mě minimum," míní Šichtařová.

Problémem by byla až týdenní stávka

Hlavní ekonomka Next Finance je také přesvědčena, že odhady negativních dopadů stávky budou určitě nadsazeny. „Taková krátkodobá akce nemůže ekonomice významně ublížit, podobný výpadek se dá nahradit kdykoli jindy. Problém by to začal být až ve chvíli, kdyby stávka trvala alespoň týden," upozorňuje Šichtařová, za jakých okolností by hospodářství akci odborářů teprve pocítilo.

„Dopředu je to těžké říci, když není úplně zřejmé, v jakém rozsahu stávka proběhne. Škody bude možné vyčíslit až poté firmu od firmy. Někde se omezí výroba, když lidé nedorazí do práce, u vlaků se zase dají spočítat ušlé tržby za neprodané jízdenky. Ale dopad na celou ekonomiku se určit asi nedá," říká Michal Kozub, analytik Home Credit.

Kromě cestování do práce se naruší i chod výrobních firem

Na konkrétnější závěry si troufá analytik David Marek. „Pokud budeme počítat pouze se ztrátami v dopravě, potom nabízí horní hranici ztrát údaj, že denně vzniká v dopravě hrubá přidaná hodnota za 1,5 miliardy korun. Ani zde nejspíše nejde ke stoprocentnímu zastavení všech dopravních služeb," domnívá se ekonom Patria Finance.

Zároveň ale připomíná, že blokování dopravních komunikací přinese škody v jiných oblastech - lidé se nemusí dostat do práce včas nebo vůbec, naruší se dodávky surovin, materiálů a dílů do výrobních firem. „Celkový dopad na letošní HDP by měl být limitovaný a prakticky nebude ve statistikách postřehnutelný, pokud se takových akcí nebude opakovat více," prohlašuje Marek.