Dceřiná společnost Googlu u nás zahájí boj proti dezinformacím o uprchlících z Ukrajiny
Dceřiná společnost Googlu, firma Jigsaw, příští týden zahájí v Česku, na Slovensku a v Polsku kampaň zaměřenou na boj proti dezinformacím o ukrajinských uprchlících. Projekt se opírá o výzkum dvou britských univerzit.
Psychologové z univerzit v Cambridgi a Bristolu ve spolupráci s firmou Jigsaw vytvořili 90sekundové klipy, které mají lidi „naočkovat“ proti škodlivému obsahu na sociálních sítích. Kampaň bude trvat jeden měsíc. Cílem klipů, které budou spuštěny v reklamních slotech na platformě YouTube, jež spadá pod Google, je pomoci lidem rozpoznat emocionální manipulaci a hledání obětních beránků v titulku zprávy.
„Když lidem řeknete, co je pravda a co lež, nemálo z nich se o tom začne přít... Můžete ale předvídat techniky používané při šíření dezinformací, jako je tomu v případě ukrajinské krize,“ řekl v rozhovoru Jon Roozenbeek, hlavní autor zprávy o výzkumu, který je základem kampaně.
Projekt chce posílit odolnost vůči dezinformacím, které uprchlíky vykreslují negativně. Zapojily se do něj místní neziskové organizace, akademici, odborníci na dezinformace a organizace zaměřené na ověřování faktů.
Šíření klamavých a falešných informací ve Spojených státech a v Evropě prostřednictvím sociálních sítí vedlo různé vlády k prosazování nových zákonů, které by dezinformační kampaně zastavily, připomíná agentura Reuters. Debata nabyla na intenzitě po začátku ruské invaze na Ukrajinu.
„Uvažujeme o tom jako o pilotním pokusu, takže není absolutně žádný důvod, proč by se tento přístup nemohl rozšířit do dalších zemí,“ řekla v rozhovoru Beth Goldbergová, která v Jigsaw vede výzkum.
„Polsko jsme vybrali, protože má nejvíce ukrajinských uprchlíků,“ řekla a dodala, že Česká republika a Slovensko mohou posloužit jako užitečná měřítka pro zbytek Evropy. V poměru k počtu obyvatel přijala nejvíce uprchlíků z Ukrajiny Česká republika.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,200 | 25,320 |
USD | 24,020 | 24,200 |