Dnes je středa 13. listopadu 2024., Svátek má Tibor
Počasí dnes 0°C Skoro zataženo

Časopis pro elity, který se chtěl odlišit od masového čtiva

Časopis pro elity, který se chtěl odlišit od masového čtiva
První číslo magazínu The New Yorker zdobil na obálce maskot časopisu Eustace Tilley | zdroj: Wikipedia

Přesně před 175 lety vydali Marx s Engelsem Komunistický manifest. Ve stejný den o 77 let později vyšlo první číslo amerického magazínu The New Yorker, který byl naopak zaměřen především na čtenáře z řad městských elit, kosmopolitů, intelektuálů, bohémů a snobů. Možná náhoda, možná to byl jen jeden z mnoha vtípků zakladatele tohoto kultovního časopisu, který za dva roky oslaví stoletou existenci.

Nedostudovaný středoškolák Harold Ross (1892-1951) se začal v raném věku živit novinařinou a během šesti let stihl vystřídat redakce 23 novin. Toužil ale po vlastním periodiku a byl přesvědčen o tom, že zaměření na zámožné newyorské intelektuály přiláká inzerenty. Jeho nadšení přesvědčilo bohatého investora Raoula Fleischmanna, s jehož finanční pomocí založil Ross spolu s manželkou Jane Grantovou časopis The New Yorker.

1675691040_the-new-yorker-02_13_2023_downmagaz_net Obálka časopisu The New Yorker z 13.-20. února 2023 | zdroj: The New Yorker

První číslo nového týdeníku vyšlo 21. února 1925 a jeho obálku zdobila kresba muže s cylindrem, který s monoklem v ruce pozoruje motýla. Zrodila se figurka Eustace Tilleyho - maskota časopisu, který elitnímu čtenářstvu za patnáct centů (dnes za něj vypláznou o osm dolarů a 84 centů více) nabízel něco úplně jiného, než na co byli zvyklí konzumenti z amerického zapadákova.

Věčně platná poučka pro reportéry: Mě nezajímá, co si myslíš ty, ale co si myslí lidé

Charakter časopisu se samozřejmě časem změnil, dodnes ovšem zůstaly jeho dva typické atributy: Výrazné kreslené obálky (z nichž některé jsou ikonickými uměleckými díly) a karikatury a kreslené vtipy uvnitř. Ironicky uvolněný styl a zábavný obsah zaměřený na městská témata se lišil od ostatních magazínů, přičemž politické texty se tu začaly objevovat až pod vlivem druhé světové války. Známá je věta, kterou Ross v roce 1944 instruoval svou válečnou reportérku před její cestou do Evropy: „Mě nezajímá, co si myslíš o událostech v Paříži. Mě zajímá, co si o nich myslí Francouzi.“

Po válce přinesl časopis obsáhlou reportáž (vyplnila celé číslo) o lidech, kteří přežili shození jaderné pumy na Hirošimu, následovaly články o válce ve Vietnamu či kontroverzní reportáž Hannah Arendtové o nacistickém zločinci Adolfu Eichmannovi.

Čtenářů přibývalo a The New Yorker se stal novinářským fenoménem, v němž během let publikovali i proslulí autoři jako James Thurber, J. D. Salinger, Truman Capote, Roald Dahl, Haruki Murakami, Vladimir Nabokov, Philip Roth, John Updike nebo Stephen King. Obálky kreslili i známí umělci - například Art Spiegelman. Časopis si zachoval také několik typických formálních rysů: Ve slovech s opakujícími se samohláskami umisťuje na druhou z nich přehlásku (reëlected, coöperate), zásadně vypisuje veškeré číslice slovy, a to i když jde o velmi vysoká čísla, pro nadpisy používá písmo Irvin, pro text Adobe Caslon,

Uznání i kritika

V průběhu desetiletí získal The New Yorker kultovní postavení, které trvá dodnes - a zdaleka jej už nečtou pouze městské elity. Začínal jako týdeník, nyní vychází 47krát ročně, z čehož pět vydání jsou dvojčísla. Tištěnou podobu časopisu doplňuje i online verze.

Original_New_Yorker_cover První číslo magazínu The New Yorker zdobil na obálce maskot časopisu Eustace Tilley | zdroj: Wikipedia

Magazín přinášel a přináší pestrou směsici obsáhlých reportáží, komentářů, knižních a filmových recenzí, lokálního a kulturního zpravodajství, esejí, povídek, satiry, karikatur a poezie, aniž by přitom ubral na svém typickém stylu i vtipu.

Někdy se ale všichni nesmáli. Značnou kontroverzi a kritiku vyvolala například v červenci 2008 karikatura manželů Obamových na obálce: Tehdejší prezidentský kandidát Barack Obama tu byl vyobrazen v Oválné pracovně v tradičním muslimském oděvu, jeho manželka Michelle stála vedle něj v maskáčích a s útočnou puškou. V krbu hořela americká vlajka a na stěně visel portrét Usámy bin Ládina. Podle šéfredaktora Davida Remnicka přitom měla karikatura vyjadřovat absurditu konspiračních teorií o Obamových, ne každý to tak ale pochopil.

profimedia-0026220792 Obálka magazínu The New Yorker s karikaturou manželů Obamových vyvolala skandál | zdroj: Profimedia

the-new-yorker-02_28_2022 Nejnovější číslo magazínu The New Yorker | zdroj: The New Yorker

Zdroje:
Vlastní, Die Welt