Bobošíková: Autobus je v kampani lepší než Facebook
Jana Bobošíková se svou koalicí Suverenita už zahájila kampaň před parlamentními volbami. "Být na Facebooku je ztráta času," říká. Místo toho plánuje objet celou republiku s ´Bobobusem´.
Česká politika propadla kouzlu sociálních sítí. Každý chce dnes být aspoň na jedné z nich, mít profil na Facebooku, psát na Twitteru, organizovat přes ně dobrovolníky.
Šéfka Suverenity Jana Bobošíková na to má jiný názor. „Internetová voličská skupina je nesmírně volatilní. Já se radši snažím získat člověka ukotveného, ne volatilního.“
Místo internetu plyn a řidič
Bobošíkové sdružení proto povede před letošními parlamentními volbami kampaň založenou na osobním setkávání s voliči. Česká města a vesnice bude objíždět s „Bobobusem“.
Inspirace pochází z úspěšného Zemáku, který pomohl Miloši Zemanovi vyhrát parlamentní volby v roce 1998. „Než být na Facebooku, to raději vezmu Bobobus a objedu všechna, opravdu všechna města v Česku,“ řekla serveru ParlamentniListy.cz Bobošíková.
Ačkoli do parlamentních voleb chybí ještě čtyři měsíce, Bobobus už vyjel na silnice. Kampaň nastartovala v pátek 22. ledna v Mostě, později byl Bobošíkové autobus v Lovosicích, Roudnici a Jihlavě.
Politolog: Papaláši neumějí internet oslovit
To, že vedení kampaně na Facebooku nemusí mít jenom výhody, si myslí i politolog Jiří Pehe. „Pokusy českých politiků oslovit mladé voliče na sociálních sítích byly zatím kontraproduktivní. Mladí lidé si vytvářejí určitý styl jazyka a komunikace, který naši politici neovládají,“ říká Pehe.
Jana Bobošíková přitom vlastní profil na Facebooku má, dokonce si ji přidalo 1257 přátel. K politickým účelům ho však nepoužívá. „S voliči tam komunikuji minimálně, nevidím v tom žádný smysl. Jsme v jiném prostředí než v USA, u nás politický marketing dělat prostřednictvím internetu nejde,“ říká šéfka Suverenity.
„Například vybírat příspěvky na kampaň od lidí v malých částkách přes internet u nás nejde. Bankovní poplatky jsou tak vysoké, kdo by chtěl poslat patnáct korun, zaplatí poplatek čtyřicet. Nepropadám Obamamánii.“
Bobošíková tak naráží na taktiku amerického prezidenta Baracka Obamy, který dosáhl svého zvolení mimo jiné i díky masové podpoře příznivců na internetu, kteří jej opakovaně podporovali poměrně nízkými příspěvky pro jeho kampaň.
Bobobus už jezdí, kandidáti neznámí
I když Jana Bobošíková už vede kampaň, v řadě krajů zatím nejsou známi kandidáti její koalice, které sdružuje devatenáct menších stran a hnutí. Ačkoli je na internetových stránkách Suverenity zprovozněna interaktivní mapa krajských kandidátek, všechny kraje hlásí: „Žádní kandidáti“.
„Lídry v některých krajích jsme již oznámili, kompletní kandidátky oznámíme až v nejzazším termínu,“ říká Bobošíková. Volební zákon stanoví, že kandidátní listiny se podávají nejpozději do 66 dnů před datem voleb. Podle ústavy musí letos volby proběhnout do konce května.
Prezident Václav Klaus by je nejraději vyhlásil v nejpozdějším možném termínu, předsedové velkých politických stran naopak žádají dřívější datum.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,270 | 25,390 |
USD | 24,060 | 24,240 |