Slováci řeší spory kolem referenda o homosexuálních adopcích
20. 1. 2015 – 17:13 | Zpravodajství | str

Velké slovenské televize odmítly odvysílat spoty křesťanských aktivistů, kteří jsou proti adopci dětí osobami stejného pohlaví. Tu má společně s dalšími citlivými otázkami vyřešit referendum.
Kontroverzní plebiscit má kromě adopce dětí páry či skupinami osob stejného pohlaví řešit i otázky následné výchovy. Slováci by se také měli rozhodnout, zdali se manželstvím může nazývat i soužití jiné než mezi mužem a ženou. Třetí otázkou referenda je případná povinnost dětí navštěvovat hodiny, ve kterých se probírá sexualita či eutanázie.
Slovenské referendum je možná trochu netradičně spíše vedeno negativně, než pozitivně. Nutné podpisy pro vypsání loni sbírala nevládní organizace Aliance za rodinu. Ta chtěla v místních televizích umístit reklamní spoty, které by spoluobčanům doporučili vyjádřit se v referendu proti. Státní i soukromé slovenské televize však spoty odmítly odvysílat. Nechtějí totiž propagovat ani jednu názorovou linii. To se alianci ale nelíbí a chce televize žalovat.
zdroj: Archiv
"Domníváme se, že jde o omezení svobody slova a vylučování názoru jedné strany. V této otázce bude muset rozhodnout soud," uvedl mluvčí Aliance za rodinu Anton Chromík. Referendum má ale proběhnout již 7. února a do té doby soud verdikt nejspíš vůbec nevynese.
Další komplikací pro alianci může být skutečnost, že pro přijetí referenda je potřeba nadpoloviční účast občanů země. Na této podmínce v minulosti ztroskotalo již šest lidových hlasování. Jediným úspěšných plebiscitem v novodobé historii Slovenska tak bylo hlasování o vstupu země do EU. Země se členem unie v roce 2004 stala a to i díky televizním spotům, které před referendem běžely. I tím mluvčí Chromík argumentuje. Slovenský zákon spoty v televizích nijak neřeší.
Slovenští politici jsou spíše zdrženliví se k referendu vyjadřovat. Například europoslanec Richard Sulík ho však považuje zbytečné a drahé.