Dnes je pondělí 5. května 2025., Svátek má Klaudie
Počasí dnes 9°C Skoro zataženo

Prohibice zvedla prodej vín a likérů

11. 10. 2012 – 20:59 | Zpravodajství | Danica Klein

Prohibice zvedla prodej vín a likérů
Likér (ilustrační foto) | zdroj: Mediafax

Zákaz prodeje tvrdého alkoholu v tuzemsku zvýšil prodej vína, sektů či likérů až o desítky procent. Spotřebitelé naopak neprojevili zvýšený zájem o nákup piva, vyplývá z šetření, jehož výsledky dnes zveřejnila společnost Nielsen. Zákaz prodeje,nabízení a distribuce nápojů s více než 20 procenty alkoholu vyhlásilo ministerstvo zdravotnictví 14. září večer, omezení trvalo téměř dva týdny. 

"Již ve druhém zářijovém týdnu byl zaznamenán signifikantní dopad tohoto nařízení na prodeje alkoholu na českém maloobchodním trhu," uvedl Zdeněk Palán ze společnosti Nielsen. 

Podle studie, zpracované na základě elektronických dat velkých v tuzemsku působících obchodních řetězců, proti průměru za čtyři týdny před prohibicí nejvíce klesaly tržby z prodeje rumů, vodek, ginů, tequil a ostatního tvrdého alkoholu, které se snížily o více než 40 procent. O desetinu nižší byly tržby za whisky. Prodej brandy a koňaků klesl o 15 procent, hořkých bylinných likérů prodali obchodníci o 18 procent méně. 

Celkové tržby se propadly o více než 67 milionů

Naopak o více než 40 procent se zvýšily prodeje tichých vín, o 39 procent narostly tržby za šampaňské, sekty, šumivá a perlivá vína, podobně rostla také kategorie vermutů. Likérů se prodalo takřka o pětinu více. "Sem ale spadají i některé výrobky s vyšším obsahem alkoholu, u kterých platil zákaz prodeje, což negativně ovlivnilo tržby celé kategorie," podotkl Palán. 

Prodej piva naopak v důsledku částečné prohibice nerostl. "Zde však vstupuje do hry i faktor sezónnosti, kdy o víkendu, ve kterém začala prohibice, došlo stejně jako v týdnu následujícím k výraznému snížení teplot oproti průměru za předchozí čtyři týdny, se kterými data porovnáváme," řekl Palán. 

Zejména v důsledku nárůstu prodeje vín celkové tržby obchodníků za alkohol ve druhém zářijovém týdnu dokonce vzrostly o více než sedm milionů korun. Prohibice se naplno projevila až o týden později, kdy se celkové tržby propadly o více než 67 milionů Kč. Ve třetím zářijovém týdnu se totiž v důsledku zákazu prodej tvrdého alkoholu rovnal již nule. Prodej tichých vín, šampaňského a sektů a vermutů se zvýšil zhruba o třetinu. Vermutů zákazníci koupili o 80 procent více než před prohibicí. Kategorie medoviny vzrostla dokonce o 121 procent. Tato kategorie je však v porovnání s ostatními minoritní, uvedl Nielsen. 

Vrací se na trh

Od 27. září je po dvoutýdenní prohibici možné prodávat tvrdý alkohol vyrobený před 1. lednem 2012 i bez prokázání původu lihu, u novějšího alkoholu je ale doklad původu třeba. Prodejci mají od konce září dva měsíce, aby potřebné dokumenty k alkoholu získali. 

Podle viceprezidenta Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL) a generálního ředitele likérky Rudolf Jelínek Pavla Dvořáčka se nyní velké renomované likérky jako Jelínek, Stock nebo Becherovka začínají vracet na trh. "Nicméně je to takové to prvotní naskladnění regálů, dá se říci," řekl dnes v rozhovoru pro Rádio Impuls. 

Relativně solidní situace je podle něj v tzv. kamenných obchodech, především ve velkých obchodních řetězcích, kde se prý spotřebitelé rozhodně nebojí kupovat jejich výrobky, protože alkohol prodávaný v těchto obchodech pokládají za bezpečný. 

Kde trošičku vidíme problém a skutečně propad v řádu jakoby desítek procent ve srovnání s předcházejícím obdobím, tak jsou to především restaurace. Tam vidíme, že když přijde nějaká parta do restaurace, tak si třeba objedná celou láhev a nechá si ji otevřít. Takže tam skutečně vnímáme, že ta důvěra je velmi silně narušena, dodal Dvořáček.

Předchozí článek

Dalík možná odletí do ciziny. Jeho advokát to nevyvrací

Následující článek

Novinář odhaluje výsledek voleb a osud Nečase s Kalouskem