Svět šílí ze slevového obžerství. V Česku je 'Černý pátek' jen odvarem

- Magazín autor: Martin Bach

Víkend následující po Dnu díkuvzdání je v USA už od třicátých let ve znamení nákupního šílenství. Takzvaný Černý pátek neoficiálně zahájil předvánoční sezonu i letos, Američané už ale dávno nejsou jediní, kdo vyráží do obchodů za zlevněným zbožím. Lov na slevy odstartoval v Kanadě, Velké Británii a dokonce i v Česku.

Policisté na newyorském Times Square během Černého pátku

Policisté na newyorském Times Square během Černého pátku,zdroj: Profimedia.cz

Během Černého pátku pořídí naprostou většinu svých vánočních dárku zhruba třetina Američanů. Nákupní horečka propuká už v brzkých ranních hodinách, hned druhý den po Dnu díkuvzdání, a pokračuje celý následující víkend.

Divoké hordy

Obchody zahajují předvánoční nákupní sezonu výrazným zlevněním omezeného množství zboží. Slevy se často blíží až k 80 procentům a protože během Černého pátku platí nemilosrdné pravidlo „kdo dřív přijde, ten nakupuje”, vypukají mezi zákazníky často doslova závody o to, kdo se dostane k danému zboží po otevření obchodu dřív. Situace nezřídka vrcholí hádkami, rvačkami nebo dokonce vyhrožováním zbraněmi.

V roce 2008 došlo během Černého pátku i k úmrtí. Dav zákazníků tehdy v newyorském Wallmartu ušlapal jednoho z prodavačů. Kritika kultu konzumu, která se na obchodníky i veřejnost snesla ze strany politiků a aktivistů ale nezvládla popularitu slevových akcí přibrzdit.

Zatímco před deseti lety se do nákupních honů zapojilo „jen” 132 milionů Američanů, kteří dohromady utratili necelých 27 miliard dolarů, loni už na Černý pátek nakupovalo jen v USA 233 milionů lidí. Celkové tržby přesáhly 50 miliard dolarů.

Slevám podléhá i svět

Velký slevový den zahajující vánoční nákupy byl dlouhá léta doménou USA, po roce 2000 ale začal pronikat i do dalších zemí. Do sousední Kanady a Mexika se akce přesunula přirozeně z příhraničních oblastí, jinde se o její rozšíření zasloužily hlavně nadnárodní internetové obchody jako Amazon. Ty začaly nabízet zákazníkům slevy i ve Velké Británii, Francii, Německu nebo Austrálii. Na aktivitu internetových obchodů pak zareagovaly i kamenné prodejny a „svátek konzumu” se rozšířil i do nich.

Podobný postup lze očekávat i v Česku, i když tuzemská obdoba Černého pátku je zatím jen odvarem zahraničních akcí. Stejně jako v jiných zemích začaly akci využívat hlavně internetové obchody, v porovnání se západními zeměmi ale nabízejí jen standardní slevy ve výši 10-30 procent, případně zlevní jen několik málo kusů zboží. Letos se Černý pátek začal projevovat i v kamenných obchodech, i zde byl ale přístup obchodníků spíše opatrný.

Černá budoucnost Černého pátku?

I přes stoupající útraty Američanů se ale mnozí odborníci domnívají, že důležitost Černého pátku pro obchodníky se začne pomalu snižovat. Naznačují to už čísla z loňského roku, kdy poprvé od roku 2008 klesla průměrná útrata i počet zákazníků. Největší měrou se o to zasluhují internetové obchody, které nabízejí slevy už na Den díkuvzdání, což nutí i jejich kamennou konkurenci k neustálému posouvání otevírací doby a dřívějšímu zahajování slev.

Internetové obchody navíc v posledních letech zavedly akci „Cyber Monday”, která se koná v pondělí po Černém pátku a vedle slev nabízí často i dopravu zdarma.

Tagy: Česko Velká Británie zahraničí domácí Spojené státy česká ekonomika americká ekonomika

Zdroje: BBC,Money Crashers,FiveThirtyEight