Pokorný: Krize urychluje naši expanzi v Česku

- Aktuality autor: red

Český klient konečně dozrál a pochopil, že největší banka nemusí vždy nutně znamenat nejlepší či nejbezpečnější, uvedl Robert Pokorný, ředitel Oberbank AG pro Českou republiku.

Převzato ze serveru Finance.cz

S Robertem Pokorným, ředitelem organizační složky Oberbank AG v České republice, jsme si povídali o protikrizových opatřeních, expanzi či typických klientech této malé banky. Oberbank je jedním z malých bankovních hráčů na českém trhu. Nicméně, minimálně při pohledu na webové stránky vidíme, že se něco děje. Je to tak, že se snažíte v ČR expandovat? V ČR expandujeme již pátým rokem, přičemž nejvýznamnější expanzi jsme zaznamenali v letech 2007 – 2008. Takže máte pravdu, rozhodně se v našem bankovním domě něco děje. Náš koncern slaví právě letos v domovském Rakousku významné jubileum. Je tomu právě 140 let co byla naše banka založena. Jsme patřičně hrdi na to, že můžeme říci, že jsme jedna z nejstarších samostatných, nezávislých, regionálních, akciových bank v Rakousku a přilehlých 4 sousedních státech. Krom Rakouska nás najdete také v Bavorsku, České republice, Maďarsku a od letošního roku i na Slovensku. Tato regionální strategie nám nyní v době doznívající finanční krize velmi pomohla a nahrála v podstatě k tomu, že naše banka co se výsledků týče, nebyla krizí vůbec zasažena. Nikdy, v žádném momentu, dokonce ani na podzim min. roku jsme nepřestali klienty úvěrovat a náš koncern neměl potřebu se přihlásit ani o jedno pomyslné euro z tzv. záchranného balíčku centrální banky v Rakousku. Vyrovnaná bilanční pozice platí i pro aktivity pobočky banky v ČR. Jak dlouho v ČR vlastně působíte a co jste zde zatím dokázali? Od roku 2004. Dokázali jsme zde myslím za tak krátkou dobu nevídané – otevřít a rozjet 17 plnohodnotných poboček. Pokrýt tak naší sítí všechny regiony ČR (pozn.: poslední pobočku jsme otevřeli min. měsíc v Ústí n./Labem) a přivítat již na sklonku roku 2008 jedenácti-tisícího zákazníka. Jak se perete se současným ekonomickým stavem? Jaké jsou vaše “protikrizová opatření“? Jak jsem již naznačil v první otázce. Se současným ekonomickým stavem se příliš prát nemusíme. Naše konzervativní obchodní strategie a obezřetný přístup k riziku se nám právě v těchto dobách osvědčili. Máme zdravé úvěrové portfolio, větší úvěrové transakce navíc velmi slušně materielně zajištěné, máme řadu nových klientů, kteří právě v této době svěřili své prostředky nám a ne velkým bankám na trhu. Český klient konečně dozrál a pochopil, že největší nemusí vždy nutně znamenat nejlepší či nejbezpečnější. Naše „protikrizová“ opatření jsou dlouhodobě stejná – přebytek likvidity ve všech hlavních měnách, diverzifikované klientské portfolio, velmi častý a kativní kontakt s klientem. Na jak dlouho Vy osobně odhadujete délku recese v České republice? Ekonomická veřejnost tvrdí, že již nyní dochází k „odlepení se ode dna“. My jsme v těchto soudech v bance poněkud opatrnější a předpokládáme první známky oživení ekonomiky až v roce následujícím. Existuje vlastně nějaký spolehlivý ukazatel, který v těchto měsících ilustruje zdraví bankovního domu? Ano. Je jím zejména likviditní pozice banky. Myšleno schopnost refinancování hlavního objemu úvěrových transakcí časově vyváženou strukturou a objemem primárních vkladů od klientů. Tento ukazatel dává pomyslnou svobodu a nezávislost na refinancování na mezibankovním trhu (pozn.: půjčky mezi bankami navzájem). Jak jsem uvedl výše, právě v tomto ohledu je na tom naše banka v EUR i CZK pozici velmi dobře. Otázkou, která se přímo nabízí, je profil charakteristického klienta Oberbank. Existuje někdo takový? Ano. A je jím v oblasti firemní klientely tzv. tolikrát citovaný „SME-klient“. Tj. středně velký, zejména průmyslový či obchodní podnik s obratem mezi 30 – 500 mil. Kč ročně. Střední stav je i hlavní kostrou privátního klientského portfolia. Kdo a kdy by k vám měl tedy přijít? Čím vynikáte před konkurencí? Od konkurence nás výrazně odlišuje naše rychlost, flexibilní rozhodování vždy ve prospěch a ke spokojenosti klienta. To nám umožňuje právě vámi zmiňované menší velikost a plochá organizační struktura banky. Na druhé straně u nás klient nalezne kompletní paletu produktů a služeb univerzální banky a krom toho s námi může bankovat již po celé zemi. Dalším odlišovacím faktorem Oberbanky je absolutně individuální přístup ke každému zákazníkovi bez ohledu na jeho velikost či výnosnost pro banku. Právě toto si v dnešní době klienti velmi cení. Na vašich internetových stránkách neuvádíte úrokové sazby úvěrů. To je v dnešní době, žádající transparentnost, přinejmenším neobvyklé… Z odpovědi na předchozí dotaz logicky plyne, že i sazby a ceny „šijeme každému klientovi na míru“. Na druhé straně se podívejte např. do některých médii, kde naše úrokové sazby denně naleznete. Sazebníky banky najdete samozřejmě rovněž na každé pobočce. Navíc – naše www. stránky doznají v letošním roce významných změn právě v souvislosti s touto vaší připomínkou, resp. otázkou. Jaké jsou vaše plány do budoucna? Být nadále v souladu s naší strategií nezávislým, dynamickým, regionálním hráčem na definovaných trzích (tedy i v ČR), kde klient a jeho zájmy stojí absolutně v popředí. Chceme být na českém trhu atraktivní, dlouhodobou, bankovní alternativou a “štikou“ ve stojatých vodách českého bankovního sektoru. Děkuji za rozhovor, Tomáš Skolek Ing. Robert Pokorný (35), absolvent Provozně-ekonomické fakulty ČZU, přišel do Oberbank v roce 2006 z Volksbank CZ. Od roku 1997 působil v řadě bankovních domů - například v Bank Austria Creditanstalt, HVB Bank CZ a Dresdner Bank. Mluví 3 světovými jazyky - německy, anglicky a rusky. Oberbank AG byla založena v Linci roku 1869 jako malá regionální banka. V současnosti má zastoupení již v 5 státech střední a východní Evropy - Rakousku, Německu, České republice, Maďarsku a od dubna 2009 také na Slovensku (kde byl doposud koncern zastoupen jen jako Oberbank Leasing). Koncernu Oberbank AG svěřilo více než 300.000 klientů své vklady v objemu téměř 10mld. Euro (cca CZK 250 mld.). Mimo to spravuje banka cenné papíry klientů v hodnotě 7,3 mld. Euro (cca 180 mld. Kč). Objem vkladů přitom neustále roste a je důkazem důvěry, kterou bance její klienti projevují. Oberbank AG, pobočka Česká republika je organizační složkou rakouské Oberbank, která působí na českém trhu jako univerzální banka od roku 2004. V listopadu byly otevřeny 2 nové pobočky v Praze 5 Smíchově a Praze 7 Holešovicích, a tak je nyní v provozu 17 filiálek. Oberbank je nyní zastoupena již ve všech regionech České republiky.