Když Číňané nakupují, létají miliardy

MAGAZÍN - Magazín autor: Hana Dubnová

Nákupních svátku není nikdy dost, zvlášť v Číně, kde se na Vánoce nehraje. Internetový obchod Alibaba si proto vymyslel vlastní a nazval ho Anti-Valentýn, neboli Den singlů, a spojil s ním vlnu slev obdobnou americkému Černému pátku. Jen během prvních 12 hodin Číňané utratili devět miliard dolarů. O půlnoci se celková částka zastavila na 14,3 miliardy dolarů (345 miliard korun)!

Zaměstnanci internetových prodejců nestíhali, objednávky se valily rekordní rychlostí

Zaměstnanci internetových prodejců nestíhali, objednávky se valily rekordní rychlostí,zdroj: Profimedia.cz

Mohutná slevová akce je největším dnem internetového nakupování. Statisíce lidí čekaly na to, až odbije půlnoc, aby mohly utratit své peníze. Podle internetového obchodu Alibaba zákazníci utratili více než miliardu dolarů jen během prvních osmi minut!

Zajímavé a žádané zboží mizelo zájemcům před očima. "Měla jsem vyhlídnuté dva kabáty, oba byly vyprodané během tří minut," cituje BBC jednu ze zákaznic, která si postěžovala na internetu.

Singles' Day překonal dosavadní rekordy - zatímco hranici devět miliard dolarů letos překonal během dopoledne, loni to byla celodenní útrata. Podle Alibaby se slevy vyšplhaly na deset miliard dolarů, takže by se klidně dalo očekávat i zhroucení internetových stránek úderem úterní půlnoci.

Jedenáctého listopadu přitom není žádným čínským svátkem, to si jen internetový gigant v roce 2009 řekl, že by bylo fajn udělat nějaké velké výprodeje. Takové, jako mají na Západě.

A nákupy ve Spojených státech se mu podařilo hravě překonat. Američané během Cyber Monday, tedy taktéž dne internetových nákupů, nakoupili podle analytické společnosti comScore zboží "jen" za 1,35 miliardy dolarů (32,5 miliardy korun).

Se svým téměř miliardovým trhem je tak Čína hravě překonala hned v první čtvrthodince. "Celý svět je svědkem kupní síly čínských spotřebitelů," komentoval to generální ředitel obchodu Alibaba Daniel Zhang.

Alibaba je s osmdesátiprocentním pokrytím trhu lídrem čínského online nakupování, na jeho "festival" tak chtě nechtě musely reagovat i zbylé internetové obchody. Ty také nasadily velké slevy, ale i tak většina zákazníků zamířila k osvědčenému prodejci a neriskovala. 

Může za to i mohutná reklamní kampaň, v níž účinkovaly domácí i zahraniční celebrity. Přímou podporu má akce i od čínského premiéra. Čínská ekonomika stagnuje, vláda proto vidí v obdobných nákupních šílenstvích šanci, jak povzbudit spotřebu. 

Faktem ale je, že obří tržby neznamenají, že se hospodářství opět začíná výrazně dařit. Ani to, že si nákupy může dovolit více lidí. Mnoho lidí na tento konzumní svátek šetřilo i několik měsíců. "V noci jsem utratila 315 dolarů (7500 korun). Teď budu další půlrok jíst prach," postěžovala si například podle deníku The Guardian Sina Weiboová, která si prý koupila 42 věcí. 

Tagy: Čína zahraničí nakupování média a internet internetový obchod

Zdroje: BBC,The Guardian