Na předražené české dálnice přispívat nebudeme, vyhrožuje Unie
10. 5. 2011 – 10:34 | Zpravodajství | red

Ministerstvo dopravy stáhlo z Bruselu žádosti o proplacení vodních a silničních staveb v celkové výši 110 miliard korun. Napsal to dnes server Aktuálně.cz s tím, že důvodem je varování Evropské unie, že neproplatí všechny žádosti na dopravní projekty, které jsou buď předražené nebo neregulérně zadané.
EU zejména vadí sporná zakázka na stavbu zdvihacího železničního mostu v Kolíně.
Stažení žádostí je podle tiskového mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského preventivním opatřením. "Je třeba prověřit, zda se nedostatky zjištěné na několika málo projektech, netýkají i dalších projektů," řekl Ptačinský, přičemž předpokládá, že ministerská kontrola, které budou žádosti podrobeny, žádné chyby nenajde. V opačném případě stavby proplatí státní rozpočet. "Náklady ale budou minimální, z evropských prostředků nebude financována pouze ta část výdajů, která byla dotčena konkrétním pochybením," dodává mluvčí.
Ptačinský však nezná termín, kdy Česko opět začne žádat o proplácení dopravních staveb. Vedle Operačního programu Doprava je přitom stejně zpochybněno dalších pět evropských programů v hodnotě 330 miliard Kč, píše server.
Prodražení o stovky milionů
Kvůli zakázce na výstavbu zdvihacího mostu přes Labe koncem dubna odvolal ministr dopravy Radek Šmerda šéfa Ředitelství vodních cest (ŘVC) Miroslava Šefaru. Zvednutí železničního mostu přes Labe v Kolíně bylo největší zakázkou v historii ŘVC. Kritéria pro výběr firmy byla podle médií nastavena tak, že o lukrativní zakázku mohlo usilovat jen jediné sdružení firem Viamont DSP, Eurovia a EDS Holding.
Viamont zakázku vysoutěžil za 1,15 miliardy korun, následné vícepráce jí ale prodražily o dalších 350 milionů. Podle Aktuálně.cz úředníkům z Bruselu samotné zdražení stavby o vícepráce nevadilo, ale fakt, že je Češi nechtěli hradit sami a že žádali o jejich proplacení v Bruselu.
Zakázka byla zadána v době, kdy byl ministrem dopravy Aleš Řebíček (ODS). Vedle vysokých nákladů čelila stavba kritice, zda je nutné zvedat v Kolíně most pro průjezdy vyšších lodí, když není Labe ani celoročně splavné.