Smějeme se s koronavirem

MAGAZÍN - Magazín autor: Václav Štefan

Koronavirus se stal velkým strašákem posledních týdnů a přehnaná obava z něj doléhá i na Čechy. Naštěstí ale ne každý propadá hysterii, někteří jdou naopak do opačného extrému, a na virus tak míří spousta černého humoru.

Dánský deník Jyllands-Posten a jeho parodie na čínskou vlajku

Dánský deník Jyllands-Posten a jeho parodie na čínskou vlajku , zdroj: Profimedia.cz

Třeste se strachy. Koronavirus je tady a zabije každého, kdo si prozíravě nepořídí roušku přes ústa. Jen ti skutečně připravení přežijí, takže je nejlepší si nashromáždit spoustu zásob trvanlivého jídla a pitné vody někde ve sklepě, zavřít se tam a pár měsíců nevylézat, než se pandemie přežene a vy se pak budete moci vrátit na povrch do vylidněného světa a pokusit se obnovit civilizaci.

Anebo možná ne. Vlastně to vůbec tak horké není, ač hysterie, kterou u nás můžeme v posledních týdnech sledovat, odpovídá spíš tomu, že se na nás opravdu žene skutečná apokalypsa. Což dost často přiživují nejrůznější média pořádně bombastickými titulky.

Češi ve velkém vykupují jednoduché ústní roušky, které jsou tak místy nedostatkovým zbožím a výrobci nestíhají dodávat nové. Přestože jsou podobné roušky proti virovým onemocněním úplně k ničemu a reálně se používají spíše opačně - člověk je nosí, aby snížil pravděpodobnost, že například kýcháním nakazí své okolí.

Veselo je i v Českém Krumlově - oblíbené lokaci čínských turistů, kde se momentálně podle všeho nešetří dezinfekcí a poptávka po rouškách je rovněž velká. Schválně: kdy Češi kvůli nedostatku lékařských roušek začnou vybírat staré vojenské sklady a pídit se po zásobách socialistických plynových masek?

Někteří výtečníci, jako například internetový obchod Alza, si na koronaviru částečně postavili i marketing. Zelený mimozemšťan konkrétně s varováním, že "nový, dosud neznámý koronavirus se šíří velmi rychle a není příliš pravděpodobné, že by se Evropě, resp. České republice, zcela vyhnul", nabízí nejrůznější respirátory. Je pravda, že ty aspoň narozdíl od roušek mohou člověka ochránit.

Alza Screenshot ze stránek Alzy, zdroj: Alza.cz

Naštěstí ale ne všichni se momentálně hystericky třesou hrůzou před strašákem koronaviru. Někteří se naopak rádi takříkajíc "smějí smrti do tváře". Není tedy s podivem, že se právě koronavirus stal v poslední době hitem černého humoru nejen mezi svéráznými Čechy, ale všude po světě.

Tak trochu černý humor

V tuzemsku se do tématu pochopitelně pustil známý internetový kolážista TMBK, který si nikdy neodpustí nějaký ten žertovný obrázek k aktuálnímu dění. Ke koronaviru už jich má na kontě hned několik.

S hodně černým humorem se pak tématu chopil i projekt Stay Z, který na svém facebookovém účtu zveřejnil parodický reklamní leták obchodního domu nabízející "Čínský týden".

V ostřejším humoru si pochopitelně nelibujeme jen v tuzemsku. Ve spojení s koronavirem se slušně předvedli třeba Dánové. Tamní deník Jyllands-Posten (tentýž, který v roce 2005 zveřejnil dnes již známé karikatury proroka Mohameda, a rozpoutal tak nechvalně proslulou mezinárodní kauzu) zveřejnil kontroverzní obrázek parodující čínskou vlajku, která na sobě má místo pětice hvězd pětici virů. Čínské velvyslanectví v Kodani se proti něčemu takovému samozřejmě ohradilo, omluvy se ale nedočkalo.

EPW00SwWkAAefZS zdroj: Jyllands-Posten

Poněkud úsměvná je i situace kolem oblíbené videohry Plague Inc. od studia Ndemic Creations, která vyšla v roce 2012 a hráč se v ní ujímá právě role smrtícího viru, kterým se snaží zničit celé lidstvo. Hra byla v minulosti mimochodem chválena i odbornou veřejností za svoji realističnost.

Jak to vypadá, je epidemie koronaviru pro Plague Inc. vynikající reklamou. Hra se v posledních týdnech těší neuvěřitelné popularitě - obzvláště právě v Číně, kde se nyní dokonce stala nejprodávanější aplikací v místním Appstoru.

Podle autorů to ovšem není tak vzácné. Zakladatel Ndemic Creations James Vaughan se nechal slyšet, že podobnou situaci během osmi let zažili opakovaně. Vždy, když se objeví nějaká nákaza, zvýší se i zájem o Plague Inc.

Je libo loka koronaviru?

Celosvětové bezplatné reklamy, především v prostředí internetových memů a sociálních síti, se také dočkala jedna značka mexického piva. Jmenuje se totiž Corona (španělsky koruna) a právě kvůli stejnému názvu jako virus se pivo začalo objevovat ve fůře internetových vtípků a parodií ve spojení s koronavirem. Internetem tak koluje například fotka, kde se jiná piva schovaná za rouškou právě Corony straní nebo kde má virus tvar pivní lahve a podobně.

Clipboard01 zdroj: Repro Facebook

Pro koronavirus v prostředí internetu vznikl i personifikovaný maskot, takzvaná Corona-chan - tedy dívka v čínských šatech, s lebkami ve vlasech a čínskou vlajkou v jedné a pivem v druhé ruce.

1f5 Corona-chan, zdroj: Knowyourmeme.com

Asi je pochopitelné, že ne každý člověk podobný černý humor skousne. Stále se jedná o smích na účet nemoci, na kterou v Číně skutečně umírají lidé. Upřímně je ale asi stále lepší libovat si v trochu drsnějším humoru, než přehnaně hysterčit a vykoupit v nejbližší lékárně všechny roušky.

Tagy: černý humor koronavirus internetové humory Česko Česká republika domácí zahraničí Čína sociální sítě epidemie

Zdroje: Vlastní