Developeři banky potřebují - a naopak
Stavebnictví, které dlouhá léta zažívalo boom, dnes spíš stagnuje, mnohde se navíc dostalo do nezáviděníhodné situace kdy developeři, jimž klesly zisky, zastavují či odkládají připravené projekty. A protože drtivou většinu z nich spolufinancují banky, oslovili jsme ing. Petra Merežka, PhD. z České spořitelny, který se tímto druhem byznysu zabývá…
Do jaké míry se na této krizi podílí ta globální, ekonomická?
To nelze přesně specifikovat, i když určitě vliv má, díky ní například začali nejen velcí investoři, ale i ti „drobní,“ což znamená nadstandardně situovaná vrstva obyvatel uvažovat, zda se jejich životní úroveň v horizontu několika let nezmění natolik, že by si luxusnější bydlení, po kterém momentálně touží, nemohli dovolit.
I proto se teď úplně nejlépe prodávají menší byty, 2-3 + 1. Majitelé totiž jejich koupí řeší aktuální nouzovou situaci, nemají kde bydlet, jsou v časovém presu. Naopak o více či velkorozměrové, zájem z výše uvedených důvodů poněkud klesá.
Tomuto trendu se pochopitelně musí developeři přizpůsobit a třeba i kvůli němu pozměnit své záměry. U těch stávajících jim možná nezbude nic jiného, než jít s cenou podstatně dolů, některé odhady hovoří o dvaceti a více procentech, čímž l přijdou o přepokládaný zisk či alespoň jeho část.
Nepromítají se případné ztráty následně i do hospodaření bank?
Nemohu mluvit obecně, zde záleží na podmínkách, za kterých každá banka poskytuje úvěr, což je individuální. V České spořitelně žádné problémy nemáme, možná i proto, že všechny podnikatelské záměry posuzujme velice důkladně, a to i s výhledem do blízké - či vzdálenější - budoucnosti a také zvažujeme celkový objem vypůjčených peněz.
Pochopitelně si také vybíráme klienty, u nichž máme záruky, že splní závazky, spolehlivé, prověřené. To ovšem neznamená, že bychom nebyli ochotni financovat zbrusu nové projekty, s kterými přijde pro nás neznámý podnikatelský subjekt, pokud nás zaujmou a shledáme je perspektivními.
Nabízíte všem stejné podmínky?
Je jasné, že pokud s nějakým klientem spolupracujeme dlouhodobě a máme s ním dobré zkušenosti, promítne se i to i v jeho úvěrování, třeba pokud jde o požadovanou částku, či dobu splatnosti. Nicméně banky musí především hospodařit tak, aby finance, přijaté od všech střadatelů ochránily a zhodnotily. To je hlavní priorita, takže určitě nedáváme nic zadarmo.
Některá velká obchodní centra se potýkají s návštěvností, jak vidíte jejich další vývoj?
U některých možná bude muset dojít k menšímu či většímu přehodnocení původních záměrů, nicméně platí staré pravidlo, že každý objekt nakonec získá svého majitele.
Například z nákupního centra ve Stodůlkách se kvůli nedostatku zákazníků před rokem a půl stáhnul pro ně klíčový hypermarket Tesco a vypadalo to s ním všelijak. Ovšem, poté, co tam řetězec XXXLutz začal prodávat nábytek, se situace změnila a prosperuje. Stejně tak například Centrum Černý most, Metropole Zličín, a jiné.
Do jaké výše jste ochotni poskytnout úvěr - myslím procentuelně.
Obvykle se jedná o 30 až 50 % v některých případech, kdy jsme stoprocentně přesvědčeni o návratnosti investice, až o 60%. Určitě ale nikdy nejdeme do rizika, v bankovnictví víc než kdekoli jinde platí, že je lepší menší a jistý zisk, než zdánlivě velký, při kterém lze hodně získat, ale také hodně ztratit. Jan JANULA
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 23.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,230 | 25,310 |
USD | 24,250 | 24,370 |