Dobešovy projekty OKNO a SPORT mají korupční potenciál, tvrdí Gazdík
30. 1. 2012 – 17:33 | Zpravodajství | Michal Polák

Projekty OKNO a SPORT ministerstva školství mají nulový přínos, míní šéf poslaneckého klubu TOP 09 Petr Gazdík. Projekty podle něj jen uměle vytvářejí pozice pro lidi, jako je poradce ministra školství Josefa Dobeše Jiří Baumruk. Gazdík to dnes uvedl ve vyjádření pro s tím, že oba projekty mají především obrovský korupční potenciál, a jdou tak jednoznačně proti vládním protikorupčním snahám. Kritiku sklidily oba projekty i od senátora Marcela Chládka, stínového ministra školství za ČSSD.
Projekty OKNO (Obecné kompetence našim občanů) za půl miliardy a SPORT za 650 milionů korun kritizovala v dopise ministrovi v minulých dnech také Evropská komise. Podle ní mají oba pochybnou kvalitu a nemohou mít smysluplný dopad.
"Josef Dobeš jednoznačně dokázal, že nedokáže správně administrovat evropské fondy," poznamenal Petr Gazdík. Ministerstvo školství podle něj bohužel neposlouchalo domácí kritiky obou projektů, a musí tak nyní čelit nebývale ostrým argumentům z Evropy.
"Takový postup ministra je celoevropskou ostudou pro ČR a může vážně zpochybnit schopnost ČR transparentně čerpat prostředky z Evropských fondů," dodal šéf poslaneckého klubu vládní strany. TOP 09 se nad školskou problematikou s Dobešem střetává už delší dobu.
Protestujeme proti OKNO a SPORT
"Protestujeme proti spuštění pochybných projektů OKNO a SPORT, kterým jsou oprávněně vytýkány Evropskou komisí závažné nedostatky a které, místo aby přivedly další peníze do českého školství, budou muset být uhrazeny plně ze státního rozpočtu ČR. Pokud i přes opakované výtky ministr Dobeš zmíněné projekty spustí, riskuje svou trestněprávní odpovědnost," reagoval i dlouhodobý Dobešův kritik Marcel Chládek.
Projekt OKNO má vzdělávat občany ve finanční a právní gramotnosti prostřednictvím médií. SPORT má zase vzdělávat trenéry a učitele tělesné výchovy a přivést mládež ke sportu. Zástupce Evropské komise ale do Prahy napsal, že neexistuje žádný finanční plán projektu, který by umožnil řádné posouzení výdajů. "Největší část rozpočtu, 53 procent, je plánována na analýzy, podklady a televizní spoty, což je prostě nepřijatelné. Příjemci peněz mají být konkrétní lidé, ne mediální společnosti," uvedl také.