V centru Prahy pomalu vzniká nová čtvrť...Pentaland

- Komentáře autor: Vojtěch Ondráček

Investiční společnost Penta brzy odkoupí areál Masarykova nádraží v Praze. Firma ho chce provázat s Florentinem, a pokračovat tak v proměně části Prahy na oblast plnou obchodů a kancelářských budov. O co usilovněji mění Penta vzhled pražské urbanistické krajiny, o to méně odvádí v Česku na daních. 

Jeden z návrhů budoucí podoby Masarykova nádraží od architektů z Adns

Jeden z návrhů budoucí podoby Masarykova nádraží od architektů z Adns,zdroj: adns.cz

Možná by český občan o této investiční společnosti jakživ neslyšel, ale na konci roku 2011 byla Penta nepřehlédnutelná. Na sousedním Slovensku totiž vypukla rozsáhlá aféra, která způsobila pád vlády a předčasné volby. Právě společnost Penta sehrála v takzvané kauze Gorila hlavní roli. Její majitelé se tajně scházeli s vládními představiteli a domlouvali se na vzájemné spolupráci. Vláda skončila, zato Penta funguje dál.

A nic jí nestojí v cestě změnit vzhled Prahy k obrazu svému. Po letech smlouvání se nakonec domluvila s Českými dráhami na prodeji rozsáhlých pozemků patřících k Masarykovu nádraží za částku kolem 235 milionů korun. I když dozorčí rada ČD dlouho odolávala této lukrativní nabídce, tíživá ekonomická situace ji donutila na prodej přistoupit. A tak si pánové z Penty mohou radostí mnout ruce, jak se jim daří naplňovat plán na stavbu vlastního města ve městě.

Jeden ze spolumajitelů firmy Marek Dospiva by se chtěl natrvalo a nesmazatelně zapsat do tváře města. Dokáže si dokonce představit, že by po něm pojmenovali v Praze ulici. Pokud byste přemýšleli kterou, tak nejpravděpodobněji mezi Masarykovým nádražím a OC Florentinem. Právě s monstrózní budovou chce Penta propojit své pozemky. 

Občané se ale nemusí bát, že by měli do této oblasti omezený přístup. Část jich tam bude pracovat v kancelářích a ostatní utrácet v obchodech. Protože i nová výstavba přinese jen další administrativně-obchodní centrum. Nic jiného tam zatím Penta budovat nehodlá. A proč by jako soukromá společnost taky měla. Přece nekupuje část města, aby na tom ve výsledku finančně tratila.

A pokud by měla část Prahy budovaná Pentou ideálně odrážet její byznys, pak by měla být na každém rohu lékárna Dr. Max, v trafikách k dostání pouze regionální Deník a sem tam nějaká turistická kancelář s nabídkou leteckých zájezdů z letiště Aero Vodochody.

Budovatelský elán Penty žene vpřed možná i snaha kompenzovat trochu černé svědomí, že toho Česku zatím příliš nepřináší. Určitě ne z daňového hlediska. Je otázkou, proč raději nemění vzhled měst na Kypru, Nizozemí nebo ostrova Jersey, které se Pentě tak líbí. I když je pravda, že na Jersey by byli s výstavbou hotovi velice brzy. Deštivý britský ostrůvek se totiž rozkládá na ploše deset krát deset kilometrů.

Čím menší ostrov, tím méně vybírá na daních. Pentě tak alespoň zůstávají k dispozici dostatečně velké částky, za které je schopna měnit podobu centra české metropole.

Pokud bude Penta pokračovat v nákupech a výstavbě v dosavadním tempu a nakonec propojí všechny své české pozemky v jeden obří komplex, máme se na co těšit. Patří jí totiž i letiště Aero Vodochody v Odoleně Vodě. Potom by se možná pojmenovalo po Dospivovi třeba i celé nové město. Plné kanceláří a obchodů.

Tagy: Česko Praha domácí penta Masarykovo nádraží památky a architektura česká ekonomika společnosti a firmy

Zdroje: Vlastní