Němci dávají vale dieselům - boom mají na východě
29. 1. 2019 – 15:31 | Magazín | red
Diesely u německých řidičů budou možná brzy pasé. A to jak kvůli skandálu kolem falšování testů emisí, tak i hrozícím omezením vjezdů do center měst. Mnohé prodané ojetiny tak putují do zemí střední a východní Evropy. A ekologům to radost samozřejmě nedělá.
V Rumunsku, které je dlouho velkým odběratelem ojetých vozů ze západní Evropy, se počet ojetých dieselů podle úřadu pro registraci vozidel mezi lety 2017 a 2018 zvýšil o více než 31 tisíc. Boom obchodování s ojetými vozy zažívá i Česká republika. Skoro by se dalo mluvit o invazi, řekl agentuře DPA předseda české Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů ČR (APPAA) Petr Přikryl. "Dovozci jezdí do Německa a samozřejmě těží z toho, že je německý spotřebitel znejistělý," vysvětluje.
Podle průzkumu českého autobazaru AAA Auto, jednoho z největších v odvětví na středoevropském trhu, pochází 63 procent v ČR inzerovaných ojetých vozů z dovozu z Německa - a 60 procent dovezených ojetin má dieselový motor. Na sousedním Slovensku to je dokonce 78 procent.
Tento trend je patrný také u německých autoprodejců. Téměř třetinu z nich častěji kontaktují přímo prodejci ze zahraničí, kteří potom dieselové ojetiny také odkupují. Zjistila to listopadová anketa dieselový barometr společnosti DAT.
ČTĚTE TAKÉ: Kdy přesedneme do elektromobilů?
Nízkoemisní zóny se zákazem vjezdu pro starší typy dieselových vozů v ČR, ale ani v Polsku, Chorvatsku a Srbsku zatím zavedeny nejsou. "Tady se ještě jezdí nerušeně a svobodně, úplně bez překážek," říká Přikryl, který podle svých slov zastupuje asi 400 prodejců. "Zákazníka zajímá, co auto žere, kolik spotřebuje - to ho zajímá." A tady má o 20 až 30 procent úspornější diesel výhodu.
Pro srbské zákazníky je hlavně důležité, aby auta byla levná, říká majitel bělehradského autobazaru Slobodan Ćurguz. A to znamená, že vozy jsou starší a mají najeto více kilometrů. Podle údajů srbského svazu dovozců motorových vozidel činí průměrné stáří ojetin dovážených do země 12 let. Srbsko je jednou z mála balkánských zemí, která stále ještě dovoluje dovoz vozidel emisní třídy Euro 3.
Ekologové jsou znechuceni
V Rumunsku bylo autům podle ročenky svazu výrobců automobilů ACEA za rok 2018 v průměru dokonce dobrých 16 let. A to přesto, že v zemi už roky existuje program šrotovného. O moc lepší to není ani v ČR, kde jsou dovážené ojetiny staré více než 14 let, v Polsku starší 13 let a v Chorvatsku nad 14 let. Pro srovnání - německá v průměru devět let stará auta jsou výrazně mladší.
Organizace na ochranu životního prostředí vývoj znechucuje. "Z Jižní a střední Evropy se nesmí stát odkladiště starých, už nepotřebných výrobků znečišťujících ovzduší," řekl agentuře DPA Jan Piňos z Hnutí Duha. Ekologické povědomí v regionu bohužel pokulhává. Auto je pro mnohé symbolem statusu - čím větší, tím lepší, uzavírá agentura DPA.