Karvinsko, Třinecko a Ostravu opět trápí smog

- Aktuality autor: Jakub Procházka

V Moravskoslezském kraji opět hrozí za bezvětrného a mrazivého počasí smog. Kvůli polétavým prachem znečištěnému ovzduší byl vyhlášen signál upozornění. Platí pro Karvinsko, Třinecko a část Ostravy.

Koncentrace polétavého prachu tam překročily hodnoty 100 mikrogramů na metr krychlový, tedy dvojnásobek povoleného limitu. Podobné hodnoty byly v kraji naměřeny celkem na devíti místech. 

Nejhorší situace byla v 17:46 v Českém Těšíně na Karvinsku, kde denní koncentrace prašného aerosolu překročila 114 mikrogramů na metr krychlový. Nejlépe se podle informací zveřejněných na internetových stránkách ČHMÚ dýchá obyvatelům Opavy. I tam jsou ale hodnoty překročeny a během dne dosáhly 73,6 mikrogramů na metr krychlový. Povolený limit pro čtyřiadvacetihodinovou koncentraci polétavého prachu v ovzduší je 50 mikrogramů na metr krychlový. 

Topit ekologičtěji a omezit jízdu autem

V Českém Těšíně signál upozornění vyhlásila tamní radnice. "Žádáme spoluobčany, kteří žijí a podnikají v této lokalitě, aby v těchto dnech svým jednáním minimalizovali množství vypouštěných škodlivin do ovzduší, omezili spalování pevných paliv, omezili v domácnostech používání otevřených plynových spotřebičů a krbových topenišť," uvedla pracovnice tamního městského úřadu Irena Kostelencová. Dodala, že i řidiči by měli omezit jízdy. 

Pro Třinecko signál vyhlásili přímo hydrometeorologové. "Osobám s chronickými dýchacími potížemi, srdečním onemocněním, starším lidem a malým dětem se při překročení zvláštního imisního limitu 100 mikrogramů pro vyhlášení signálu upozornění doporučuje zdržet se při pobytu pod širým nebem zvýšené fyzické zátěže," vysvětlili odborníci. 

V Ostravě škodí ovzduší i zpoplatněná dálnice

Podle primátora Ostravy Petra Kajnara (ČSSD) přitěžuje špatnému ovzduší ve městě i množství aut, která nevyužívají dálnici kvůli tomu, že se za ní musí platit. Primátor oznámil, že ministerstvo dopravy opět odmítlo žádost, aby dálnice v Ostravě dostala výjimku a mohlo se po ní jezdit bez dálničních známek. "Po otevření dálnice ubylo z komunikací, jako je Plzeňská, zhruba 50 procent aut. Po zpoplatnění dálnice se tam část z nich vrací," řekl Kajnar. 

Náměstek ministra Martin Sýkora v dopise ostravskému primátorovi uvedl, že i nyní lze za určitých podmínek po dálnici jezdit bezplatně. "Jde o případy, kdy je dálnice použita coby objízdná trasa, kterou může město vyhlásit při regulaci mobilních zdrojů znečištění za podmínek, které stanoví zákon," napsal Sýkora v dopise. Kajnar řekl, že město má pouze omezené pravomoci a že očekává, že po odchodu současné vlády přijde ministr, který zpoplatnění ostravské dálnice definitivně zruší. 

Náměstek ostravského primátora pro dopravu Aleš Boháč (ČSSD) k tomu uvedl, že tento návrh rozhodně neřeší stav, ve kterém se město nachází. "Jedná se totiž pouze o situace, kdy je nejbližší úsek silnice v havarijním stavu anebo v rekonstrukci (jde o mimořádné situace, nastane např. při rekonstrukci Svinovských mostů), pak se dá část dálnice využívat jako objízdná trasa bez poplatku, a to jen v době regulace mobilních zdrojů znečištění," uvedl v tiskové zprávě Boháč.

Tagy: Ostrava regulace smog Karviná

Zdroje: ČTK