Jak se vydělává na neštěstí

- Aktuality autor: Alina Holušová

Když vám zemře někdo blízký, ceny pohřebních služeb asi nebudou tím, co budete řešit přednostně. Pohřebáci toho často využívají, jak zjistila ČOI. Pozůstalé o cenách dopředu neinformují, na řadu lidí tak následně čeká nepříjemné překvapení. 

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek,zdroj: ThinkStock

Porušení povinností, které plynou ze zákona o ochraně spotřebitele, inspektoři zjistili u 43 procent kontrolovaných pohřebních služeb. Nejčastěji, v 21 případech, porušily povinnost řádně seznámit spotřebitele s cenou nabízených výrobků a služeb, přičemž často uváděly ceny bez daně z přidané hodnoty. 

"Jednání některých subjektů vůči pozůstalým považuji v tomto případě nejen za protiprávní, ale až za neetické, proto budeme tuto oblast služeb sledovat i nadále," řekl k výsledkům kontroly ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Obchodní inspekce v druhém čtvrtletí roku zkontrolovala 89 pohřebních služeb a u 38 z nich zjistila nedostatky. Nejčastěji chybovaly pohřební služby v Ústeckém a Libereckém kraji, kde inspektoři našli prohřešky u 15 ze 17 kontrolovaných subjektů. Naopak žádné pochybení neznamenali ani u jednoho z osmi kontrolovaných ve Středočeském kraji a v Praze. Druhé nejlepší výsledky byly v Plzeňském a Karlovarském kraji.

Vedle neinformování o cenách pohřební služby často chybovaly v tom, že spotřebiteli nevystavily písemné potvrzení o převzetí objednávky, ačkoli nešlo o služby na počkání. Inspektoři to zjistili u 12 kontrolovaných. Pět subjektů podle nich nesprávně účtovalo služby, a to v neprospěch spotřebitele. V deseti případech prokázala inspekce ještě porušení jiných stanovení zákona o ochraně spotřebitele.

Poskytovatele služeb spojených s pohřebnictvím pravidelně kontrolují i finanční úřady. V loňském roce jejich úředníci zjistili, že některé pohřební služby účtovaly zákazníkům větší ceny, než dovolují předpisy. Z 51 kontrol porušení předpisů zjistili ve 36 případech.

Podle kontroly finančních úřadů pohřební služby loni nejčastěji porušovaly předpisy tím, že zahrnovaly do cen neoprávněné náklady, například procentní obstaravatelskou přirážku. Zákazníka často dopředu neinformovaly o předběžné ceně nebo účtovaných položkách. Některé služby účtovaly dvakrát a některé i v případech, kdy nebyly poskytnuty.

Tagy: Česko ČR ČOI pohřební služba

Zdroje: ČTK